Klippt och klistrat
lite ur amazonforumet
Skrivet av: Gunnar Eriksson Förgasarteknik
http://www.forgasarteknik.se/
Det finns två vairanter av SU-förgasare i dubbelutförande på Volvo B18/B20, de äldre (HS-6) med separat flottörhus som sitter monterade mellan förgasarhusen, och de nyare (HIF-6) som har inbyggt flottörhus i botten på förgasarna. Du kan lätt se skillnad på dem då de senare har ett flottörlock i botten med 4 skruvar. De äldre flottörlocken har tre skruvar som håller ett runt flottörlock på ett separat flottörhus. Storleksmässigt är det ingen skillnad på förgasarna, spjällets diameter är 1 3/4 tum på båda. Effektmässigt så skall dubbla SU räcka till ca 170-175 hp på en motor med en volym runt 2 liter. Det hela beror helt och hållet på vilken bränslenål som man bestyckar förgasaren med. Givetvis har förgasarnas skick också betydelse, glappa spjällaxlar fungerar inte på någon förgasare vare sig det är SU, Zenith, Weber, Dellorto eller Solex.
Men rätt bestyckade och i bra skick så tyckar jag att dubbla SU är ett gott val för en Volvo-motor i original eller trimmat utförande.
Fråga av mig: Har du någon aning om vad det är för kam i den motorn som ger 175hk,och hur ser den ut i övrigt.
Kammen bör vara vass men samtidigt ge vacum så förgasarna funkar,
Svar:
Nej det är inte någon specifik motor som jag tänkter på utan den effektbegränsningen gäller vad två st 1 3/4 tums SU är kapabla att leverera bränsleblandning för innan du är tvungen att gå upp till nästa storlek på förgasare. Vilket brukar innebära 2 tums förgasare om man inte har turen att hitta två st SU HIF-7 från Jaguar eller Rolls Royce.