Fråga 1.
Om jag inte har några krav på en snygg lack, utan vill i stort sett endast ha bilen enfärgad. Volvo färgkod 108, Safirblå... Billigt och enkelt. Vad rekomenderar ni då?
-Rolla bilen.
-Spraya den med Bättringslack från OKQ8.
Jag kan inte lacka den ordentligt med 2K-lack och kompressorspruta. Garaget tillåter det inte och ska jag vara ärlig så känns det väldigt overkill då jag inte är någon putsfanatiker.
Fråga 2.
Kan man rolla 2K-lack? Om jag åker till en billackerare och köper loss färgen, kan jag då rolla på den och få ett hållbart resultat?
Om inte, några förslag på lacktyp som är rollbar på grundad plåt?
Fråga 3.
Alla jag pratar med säger att jag är dum i huvet om jag sprayar bilen med bättringsfärg på burk. Vad gör bättringsfärg sämre? Och är det sämre än att rolla vadsomhelst?
Fråga 4.
Om man har i baktanke att när bilen senare är lackad på något av ovanstående sätt, och faktiskt går att köra. Kanske den kan ta sig till en billackerare för några lager klarlack. Finns det då någon metod som gör sig bättre?
Bilen är inte snygg, den kommer aldrig bli perfekt i plåten, Det har jag inte ork med. Den kommer gå på bana och därför kanske ha lite närkontak med andra bilar, staket mm. Då vill man lätt kunna banka lite plåt och dra på mer färg. Jag vill bara inte göra nåt oerhört dumt.
Kolla länken i signaturen så ser ni vad det är för bil.
Tips? Erfaranheter? Dela gärna med er. Jag vill veta vad som är bra/dåligt med alla metoder.
Såklart kommer gammal lack slipas ner och plåtrena ytor grundas först.