Jag heter Jonas och har en hel del frågor angående min bil, Volvo de luxe 1972!
Jag vet inte om jag skriver i rätt rubrik ...
I fredags (den 22/4) besiktade jag denna bil som har varit i familjen sedan min döde far köpte den 6/3 år 1972.
Jag köpte ut bilen från dödsboet, år 2011, efter min mor.
Fick mycket beröm för dess utseende men del påpekande som jag inte så kunnig i!
1. Förgasaren är renoverad (ZenithStromberg CD 2) för två år cirka. Det fick jag anlita åt ngn annan och inte gjort själv.
Bytt det mesta såsom membran, packningar, o-ring & nål-/flottörventil etc. Men trots det så är Co-halten är hög (4,5) och besiktningsmannen försökte dra ned den utan att lyckas!
Han menar på att Förgasaren är "slut", trots de åtgärder jag låtit göra?
Jag tankar 98 oktan med Blyersättningsmedel efter ett råd jag fick!
Har nu tänkt att använda bilen under vår/sommar perioden och den står i varmgarage, mellan varven.
Nu vet jag att det tankades sist, ungefärligen september/oktober 2015 & inte körd under senhöst/vintertid.
Jag har hört att "gammal" bensin påverkar förhöjd Co-halt!
Stämmer det?
2. Fick påpekandet att vänster strålkastare var låg och går inte justera till. Är det någon här som har ny justeringsfästen man kan skaffa eller tips att skaffa hos någon annan?
Även vänstra lyktan på skyltbelysningen är något glapp trots det bytts kabelsko och rengjort i stift med elspray!
Är det någon här som vet vad orsaken är?
3. Bakre bromsar bromsar något ojämnt (speciellt höger sida, skillnaden är, vänsterbak 1,3 & Höger bak 1,0 ) De främre bromsarna hade 1,9 på båda sidor. Jag lät göra för ett par år sedan ett byte bromsok fram och "motionering" av bromsok bak, bägge sidor.
Måste jag "motionera" upp dem igen eller måste jag byta dem helt och hållet?
Ska det bytas bromsvätska igen som gjordes för ca 2 år sedan?
Kan stillastående fordon påverka bromsok?
4. Har tidigare rensat bort spillolja runt styrväxeln som verkar läcka lite olja och jag fått råd att använda vulkaniserande olja i snäckan som ska smörja/mjuka upp packboxar eller liknande.
Märke jag har använt är Packningsrekondiseringsmedel från "Omega/Payback"
Brukar det fungera eller måste packningar bytas i alla fall?
Det är väl inte så att jag är tvungen att byta hela styrväxeln?
Det går ändå lätt att svänga och vrida på ratten!
Något stort glapp verkar det inte finnas i rattstången, men vet inte samtidigt vad jag ska jämföra med?
5. Sedan har den långa dekorlisten (av metall) på vänster sidan blivit deformerad av någon anledning!
Tror morsan körde in snett i garaget en gång då hon var lite synskadat mot slutet av livet, så listen låg vid sidan i garaget som den var!
Kan det finnas något sätt att knacka till så den håller sig fast på bättre sätt och se lite bättre ut?
Jag har låtit någon annan person med pressverktyg och bockpressmaskin, hammare med dorn ordna detta, men inte lyckas få till det helt bra. Låsläppar som ska fästa mot plastfästerna är svåra att få till!
Är det någon här som har ett tips på vad jag ska använda för verktyg?
Om jag inte får till denna list måste jag köpa en ny?
Hur får man tag på dem - bättre begagnat eller nytt?
Har tidigare skrivit till Volvo 140 Forumets.org e-postadress och fick svaret att skicka över mina övriga frågor vid ett inlägg här på Forumet!
Ja, nu blev det en del funderingar jag hade!
Hoppas ni har tid att besvara detta
Vänligen