Har nu äntligen satt igång renoveringen på riktigt. Funderade länge på att sälja bilen och köpa ett bättre utgångsexemplar, också för att jag inte var helt nöjd med färgkombinationen.
Men jag insåg att jag faktiskt lagt rätt mycket tid och pengar på bilen redan, samtidigt som jag börjat bli rätt fäst vid henne. Det är faktiskt så att jag till och med börjar gilla färgen och kan se framför mig hur fin hon blir med ny lack.
Hon har gått 20 000 norrländska mil och är helt orörd, sånär som på K-kam och blyfrikonverterad topp. Visst, det finns en del rost, men för att vara helt orörd är det inga stora skador.
Efter inköp fick jag först en kabelbrand då förra ägaren kopplat ett relä helt fel, vilket kunde ha slutat i katastrof. Vi bytte samtidigt vevaxeltätningen till packbox då bilen läckte en del olja.
Därefter var det dags för nya bromsar bak, vilket det var hög tid för.
När bilen väl blev körbar upptäckte jag att det försvann vatten från kylsystemet, vilket ledde till byte av topplockspackning. Nu får vattnet stanna kvar och bilen går bättre, men fortfarande tycker jag att motorn är lite orolig och jag har upptäckt att den också dricker lite väl mycket olja.
Hursomhelst… Jag tänkte lägga upp lite bilder här, för den som är intresserad att följa projektet. Förhoppningsvis ska jag uppdatera efter hand som det händer saker. Det blir ingen superrenovering på skruv och mutternivå, men ändå hyfsat seriöst. Bilen ska få nya skärmar fram, nya skärmkanter bak, någon ny dörr, ny klädsel på förarsätet, ny skyltbelysning och uppfräschade fälgar mm. När rosten åtgärdats följer en ny lack.
Håll tillgodo!