Hejsan på er alla glada.
Jag har en beslutat mig för att inhandla en 140 lagom tills min 18årsdag å eftersom jag inte är specielt välbekant med modellserien så skulle jag upskatta lite hjälp och det hälst ifrån er orginalare (har en känsla av att modningsnissarna skulle kunna bagatelisera en skada som en orginalfantast skulle anse livsavgörande).
Jag har spanat in mig på en mellanblå 140 som står lite längre ner i mitt område som enligt mig ser väldigt fräch ut, matt lack visserligen men det finns ju rubbing å wax. Bilen ägs av ett äldre par som inte har brukat bilen på minst ett år och i deras ägo har den med största sanolikhet stått i kallgarage. Och detta är både till min fördel å min nackdel då jag inbillar mig att det är väldigt bra att den inte står ute å blir sönderbränd men å andra sidan kan jag inte kolla upp reggnumret eller exakt vilken årsmodell det är. Då ägarna sist jag såg dem körde rulatorrace skulle jag även gissa på att jag kan få den för en ganska liten peng.
Men min fråga är alltså ifall det finns något man bör vara lite extra försiktig med på just 140.
Ifall det är något mer än reservhjulsbaljorna som rostar ovanligt mycket?
Vad bör man hålla utkik efter som skulle kunna göra just mitt objekt lite speciellt och som skulle kunna höja värdet?
Ifall det kan spela någon roll så kan jag säga så mycket angående årsmodell att det är den gamla aktern, dvs med små baklyktor.
Och ni riktigt inbitiska orginalfantaster kan vara lugna, bilen är tänkt att gå sommartid och ifall något färändras ifrån orginal blir det andra fälgar, antagligen breddade orginalfälgar. Bilens orginalfälgar läggs dock undan, vill man köra helt orginal skall detta vara möjligt.
MVH Albin aka Epsi