Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fråga på trim

Fråga på trim

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Fråga på trim

Inläggav The duke » 2014-09-22 03:09

Tjena! Slängt på dubbla su på b20n och så har jag en polare dom har en steg 2 topp uppgraderad till steg 3 som jag funderar på att köpa och så någon kam på det, tänkte fråga om ni tror den kommer dricka som fan om jag stoppar i den topoen hur många hk jag kan få ut? Måste jag besiktiga om den med den uppgraderingen? Tips på en passande kam också? Funderar på en K. Anledningen till att jag frågar är att jag är student och inte är superrik.
Im not as think as you drunk i am!
Användarvisningsbild
The duke

Re: Fråga på trim

Inläggav Rosen » 2014-09-22 21:59

Tjena
Din fråga har inget säkert svar men:
-En väl genomförd modifiering/trimning drar inte mer än standard.
-Utnyttjande av mer effekt (det är väl det som är meningen med trimning)drar mer bränsle. Det är en naturlag.

I verkligheten tror jag det är få som lyckas få ihop sin trimmade motor så bra att den drar motsvarande en standardmotor.

Benämningarna steg 2/steg 3 osv. ska man vara lite skeptisk till. Det säger tyvärr inte hur duglig toppen är. Det innebär också att en kamaxelrekommendation inte stämmer. Är steg 3 toppen vad den borde vara så kommer inte en K-kam att kunna ta ut den kraften som finns men det beror också på vilka förgasare du tänker använda.
Du kommer däremot att få en vardagstrevlig motor med bottendrag som fungerar i stadskörning.
Rosen

Re: Fråga på trim

Inläggav The duke » 2014-09-22 22:35

En steg två topp uppgraderad till steg tre. Större kanaler o hårdare vintilfjädrar. Endast gått en tävling sen han slipade in ventilerna, kommer köra med dubbla SU
Im not as think as you drunk i am!
Användarvisningsbild
The duke

Återgå till Trimmat/ombyggt