Har först nu läst igenom hela din tråd. Hemskt med det där hatmejlet, men du har ju stöd från moderatorer och läsare. Du gör ju en gärning genom att spara en 142 kaross till eftervärlden.
Jag har tänkt precis som du. Köpte en 145-73 i Kiruna/Abisko som aldrig är rostlagad och har minimalt med rost. Moderniserade med 240 delar, bakaxel, instrumentbräda mm. för att få en bekväm vardags/andrabil. Har kört i 8 år nu. Tankade gratis hos en bonde de första åren mot att jag passade hans grisar då och då.
Nu kör jag sommartid på rappsolja. 11kr litern på Netto.
Nu kommer några kommentarer/påminnelser jag har om ditt bygge:
Kamremsinställning : Lås bakändan av kamaxeln, lås inspr.pumpen, ÖD.
Hur vet du att motorn står i ÖD? markeringarna på svänghjulet kan du förmodligen inte läsa längre.
Turbo VNT: Du kan inte styra vnt med laddtrycket som en waistgate. Har för mig den är styrd med vacum och elektronik. Amerikanare som gärna kör med helt mekaniska pumpar styr den med gaspedalen och laddtrycket. Du har elektronik från en 95 som förmodligen inte hade vnt i någon variant men hoppas slippa starspärren. Du får kolla i något US VAG-dieselforum för att få reda på hur du enklast gör.
http://www.tdiclub.com/Den svagaste delen på dessa motorer är definitivt skarven mellan vevaxeltandhjulet och vevaxelnosen. Sitter ju bara med en skruv! Tittar du på anliggningsytan i tandhjulet så är den nog blank = den har börjat "wobbla". Stora problem blev det när multi-v-remmen infördes. VAG har kört med olika nödlösningar. Den senaste jag känner till är frihjulet i generatorremskivan - som i sig gav nya problem. Jag kommer alltid att köra med gammeldags V-remmar.
För att förbättra skarven svarvar jag ur i centrum där det redan finns ett urtag (recess) för att flytta ut anliggningsytan, men tag inte för mkt. Hjulet är tillverkat av sintermetall som är ganska skört. Sen använder jag en mkt längre skruv och en distans under den. Tror att det var en kolvbult från en B18. Oxå absolut rena anliggningsytor vid montering.
För att slippa läckande värmekran inne i bilen har jag den i motorrummet. Kommer från en VW Polo.
Använd en expansionstank från V70 som du ser på bilden. Flottören flyter rakt under påfyllningslocket, så det är lätt att kolla funktionen. Bara trycka ner den med en mejsel. Jag har kopplat min både till röd lampa och akustiskt larm.
Corsans EPAS klarar du att koppla in själv, bara plus o minus eftersom elektroniken följer med rattstången. Med lite extra reläer och hastighetsgivare kan man anpassa servokraften efter hastigheten - finns väl beskrivet i några av adresserna jag nämnt.
Glöm inte göra urtag i karossen för avgasröret efter turbon (downpipe) innan du lyfter in motorn.
Det finns lite olika grenrör att välja på för flytta turbon (vw, audi,skoda,längs o tvärsmonterade motorer). Kolla en av mina bilder med 1.9 motorn. Tror den skulle passa dig.
Kom bara ihåg att oljeavloppet från turbon måste peka nått så när neråt.
Jag har en TD1.6 nu, men håller på att bygga en TDI 1.9 med största, helt mekaniska pumpen (kolvdia 14 mm) och Volvo D5 turbo. Efter den hänger jag en M90 växellåda.