Tjenare, av den förra tråden som jag startade i original kategorin som hette hur mycket drar era 140ior? I den tråden vart jag intresserad av att köra på e85, så jag har "konverterat" om min till det och jag måste säga att jag är helnöjd, tänkte det här kunde bli en tråd där man kan fråga vad som behövs ändras och varför osv. Sen har jag också några frågor, sen ska jag förstås förklara hur jag gjorde. Började med att ja fick soppatorsk och tänkte jag provar med e85. Så jag tankade ren e85 utan att ha gjort ett skit i motorn. Förstår så är de fortfarande bensin i tanken som inte når upp till röret som kommer blandas med den e85 ja tankade, men de är inte mke, tankade i 10 liter och startade, gick bra i nån sekund tills etanolen kom fram till förgasaren då gick den inte hålla igång utan choke nästan. Så jag körde med choken i lite grann bara, kanske 1-1.5 cm utdragen och den gick som en klocka på högre varv men på tomgång lite fett. Till min förvåning drog den inte så värst mycket, fick soppatorsk igen vid 9 mils körning då innebar det kallstarter också och nästan bara korta svängar mellan jag och där min tjej bor, knappt 4 km. Iallafall så fick ja nog med att köra med choken i, och om du kör med choken i och den går dugligt, så kommer den ju aldrig starta när den är kall för då kan du bara choka lite grann till, om ni fattar, så ja tänkte att jag skulle konvertera om den.
Jag började med att slå ner munstycket en jävla bit "trodde de skulle räcka" Men då gick den SKIT på tomgång men hyffsat på högre varv samt slukade den bensin, startade vid 5minus utan choke med e85, då går det fett! Så jag slog upp munstycket till original ungefär. Sen tog ja upp nålen och började slipa lite! Där man sätter kolvfjädern där satte ja borrflugan så ja kunde rotera hela kolven samtidigt som ja höll ett p80 sandpapper runt nålen. Nålen kan man ju dela upp i olika register, man kan väl vara noga o dela upp den i 16 olika delar men de är lite överkurs, jag delade upp den i 3 enkla delar, tomgång, mellanregister, och max. Då tomgång är längst upp mot kolven och vice versa. Jag slipade lite på tomgångsdelen, satte tillbaka i bilen, provstartade, gick lite snålt på tomgång, slipa lite till sen gick den kanon på tomgång, sen gjorde ja så på mellanregister och fullgas också. Tillslut va de klart och jag skulle ut på provkörning, och den gick som en klocka! Går faktiskt bättre och jämnare nu än vad den gjorde på bensin före, säkert skit dåligt inställd förgasare före. Sen ställde jag upp tändning några grader extra och knackade ihop tändstiftselektroden till 0.6mm då de ska ge starkare gnista och är bättre vid kallstarter tydligen, så ja, det är allt jag gjort och min går PERFEKT, har ännu inte hunnit kolla vad den drar liter/mil men de ska göras när man får pengar och kan tanka fullt ! Dock har jag ett litet problem som är lite jobbigt. Alla har ju sagt att den ska vara svårstartad på etanol när de är kallt ute? Det är inte min. 14 minus i morse utan värmare och den hoppa igång direkt, med full choke förstås, gick kanske 4-5 varv på startmotorn sen va den igång med bra tomgång osv, men mitt problem är när den är varm, då går den fan knappt få igång, eller ja kanske lite överdrivet, har fått igång den varje gång men ja måste gnugga kanske 10-15 sec varje gång ja stängt av den då den är varm, sen måste ja hålla fullgas sen tillslut så hoppar den igång och går som vanligt? Är det vanligt symptom av e85 eller är de nåt annat fel ? Är det nån annan här som kör på e85 så skriv gärna hur ni gjort och om ni är nöjda osv