Jag har kört min på etanol hela sommaren. Fick lägga någon eftermiddag på att få till nålen. Med förgasaren med fasta munstycken går det säkert lättare att få till, om än munstycken kostar. Men du måste ju likväl bestycka rätt, även om du kör bensin så den kostnaden kommer ju i alla fall.
Tändkurvan blir säkert inte optimal. Men säg den fördelare som ger rätt tändkurva på en trimmad motor? Tändningen är väl för det mesta den mest förbisedda detaljen vid trimning. Oftast troligen för att den är svårast att kontrollera/justera korrekt för en "vanlig dödlig".
Att jag sparade nästan två kronor per mil (grovt uppskattat, följde ingen DIN-norm vid mätningen
) talade i varje fall för min konvertering
.
I övrigt är jag skeptisk mot att överhuvudtaget etanolkonvertera en B20 utan att byta ventilsäten till dylika i hårdmetall. Etanolen i sig är ju oerhört mycket torrare än det blyade bränslet som B20in en gång i tiden skapades kring.
Detta antar jag från din sida är ett rent antagande, eller har du någon källa på hur det påverkar motorn? Du kan ju mycket väl ha rätt, men lika gärna fel. Jag tankade för säkerhets skull (och av gammal vana) blyersättning ändå. Har dock inte kört så länge så att man kunnat se om slitaget ökar eller ej. Detta är ju bra svårt att mäta också.
Så slutplädering:
Effekt? Inte i sig, isåfall hade det nog varit rätt standard med e85 i rallyskogarna. Bränsleekonomi? Knappast, då är det bättre att inte trimma alls. Smidighet och chansen att man "lyckas"? I mina ögon är det enklaste av alternativ att förmodligen kunna använda befintlig bestyckning. Bättre för motorn? Nej.
Min slutsats av det jag gjort var i varje fall att motorn inte verkade vantrivas med spriten. Huruvida det är bättre/sämre för motorn kan jag inte konstatera, då jag inte kunnat notera någon skillnad av det jag kört. Etanolen sägs ju lämna mindre sot och ge kallare avgastemp, men dessa är väl inte direkt problemområden i en B20 ändå. Men jag varken tjänade eller tappade märkbart med effekt och att jag sparade en slant varje mil gör dock att jag inte kan säga att det var en dålig ide.
Men det bästa, det jag uppskattade mest med konverteringen, var att allt vad glödtändning/spikning heter försvann. Det, plus att det var kul att få leka lite oppfinnarjocke