av dallemeballe » 2011-12-04 13:50
av fretchi » 2011-12-04 22:58
av dallemeballe » 2011-12-04 23:55
av Gunnar S » 2011-12-05 00:12
av dallemeballe » 2011-12-05 00:32
Gunnar S skrev:En nära vän till mig körde en VW 1500 (tvålkopp) med bonntrimmad B20 där bak i folkrace, för ett gäng år sedan. Det var nog den mest extrema Volvomaskin jag nånsin hört. Ventilfjädrar från Suzuki GSXr... (!!!) Dubbla Weber 45:or... Minns en backtävling i Skönviksbacken, Sundsvall. En svart 1500 med så bulig och kulhamrad kaross att det knappt gick att se ursprunget. Mycket positiv camber runt om. Plastrutor och fönsternät. Alla gånger 8500 rpm, flat out på 4:an. Bilen såg ut som det var sista resan men den lät som en Wankel. Jag har aldrig hört nåt liknande. Det var ren musik, mina herrar! Vet egentligen inte vad som var gjort åt den där maskinen. Tror det var ganska standard bottendel. Möjligen lite masserad topp och så de där ventilfjädrarna. Gick knappt att dra runt rovan för hand. Helt galet och mot alla fysikens lagar!! Vi lyckades behålla den en tid men sen gick den till Strömsund.
Volvos gulfärgade fjädrar räcker gott till din maskin.
Googla!
av dallemeballe » 2011-12-05 00:52
av Gunnar S » 2011-12-05 09:04
av fretchi » 2011-12-06 00:17
av dallemeballe » 2011-12-06 01:09
tack för bra förklarning... tanken e ju just att det ska hålla så om du har nå bra tips på nåt enkelt att bygga så det håller blir jag glad =) vill ju ha så mycket hästar som möjligt så billigt som möjligt + att det ska hålla ... som det ser ut hittils så har jag extraktor 421 D kam men funderar väldigt mycket på en F kam weber 36. fattas bara topp å block jag vill spara den som sitter i.. vågar man borra lyftarna sj ? eller e det bara dummt ?fretchi skrev:Marinvev är väl inte speciellt vanligt till B21/23 och absolut inte med den lösa hylsan framtill som möjliggör drevmontage á la B20.
Det billigaste skulle jag tro är att excenterslipa vevtapparna och köra med passande stakar till det.
Det är inte bara fjädrarna som är problemet om man ska varva. B20:s ventilmekanism är inte bra för att varvas, egentligen.
Tunga delar (och många) och en klen vipparmsbrygga. Stadigare vipparmsaxel och lättade lyftare osv kan aldrig skada. Du kan tappa en del lyft och framförallt duration på ventilen om ventilmekanismen flexar och flaxar hit och dit.
Ventilerna smäller aldrig igen fortare än kamnocken hinner undan, om du inte råkar ha för svaga fjädrar så de inte orkar vända ventilens färdriktning i tid. Kallas för övrigt ventilflyt. Nackdelen med för hådra fjädrar är slitage och flex i ventillmekanismen
Du verkar ju inte vilja bygga någon seriös motor, så gå loss med borrflugan i toppen, plana den också, drämm i en frän kamaxel och ett begagnat extraktorrör och gasa till det rasar. Det är ju inte direkt värt att lägga någon större tid på en motor som inte levererar speciellt mycket effekt och man dessutom aldrig vet om den ska hålla.
av dallemeballe » 2011-12-06 01:23
dallemeballe skrev:tack för bra förklarning... tanken e ju just att det ska hålla så om du har nå bra tips på nåt enkelt att bygga så det håller blir jag glad =) vill ju ha så mycket hästar som möjligt så billigt som möjligt + att det ska hålla ... som det ser ut hittils så har jag extraktor 421 D kam men funderar väldigt mycket på en F kam weber 36. fattas bara topp å block jag vill spara den som sitter i.. vågar man borra lyftarna sj ? eller e det bara dummt ?fretchi skrev:Marinvev är väl inte speciellt vanligt till B21/23 och absolut inte med den lösa hylsan framtill som möjliggör drevmontage á la B20.
Det billigaste skulle jag tro är att excenterslipa vevtapparna och köra med passande stakar till det.
Det är inte bara fjädrarna som är problemet om man ska varva. B20:s ventilmekanism är inte bra för att varvas, egentligen.
Tunga delar (och många) och en klen vipparmsbrygga. Stadigare vipparmsaxel och lättade lyftare osv kan aldrig skada. Du kan tappa en del lyft och framförallt duration på ventilen om ventilmekanismen flexar och flaxar hit och dit.
Ventilerna smäller aldrig igen fortare än kamnocken hinner undan, om du inte råkar ha för svaga fjädrar så de inte orkar vända ventilens färdriktning i tid. Kallas för övrigt ventilflyt. Nackdelen med för hådra fjädrar är slitage och flex i ventillmekanismen
Du verkar ju inte vilja bygga någon seriös motor, så gå loss med borrflugan i toppen, plana den också, drämm i en frän kamaxel och ett begagnat extraktorrör och gasa till det rasar. Det är ju inte direkt värt att lägga någon större tid på en motor som inte levererar speciellt mycket effekt och man dessutom aldrig vet om den ska hålla.
av 142rallye » 2011-12-16 01:13
av dallemeballe » 2012-01-19 02:30
av dallemeballe » 2012-01-19 02:36
av fretchi » 2012-01-23 22:24
av Amarace » 2012-01-23 22:33
dallemeballe skrev:hey btw hittade en som ville sälja ett ignitor pertronix 2844 som säger att den passar på års modeller mellan 66 - 68 ?? jag är ganska säker på att alla b20 fördelare e typ samma (fast olika matrial å med /utan klocka) men annars samma ? nån som vet nåt om det ?
av dallemeballe » 2012-01-25 18:20
Amarace skrev:dallemeballe skrev:hey btw hittade en som ville sälja ett ignitor pertronix 2844 som säger att den passar på års modeller mellan 66 - 68 ?? jag är ganska säker på att alla b20 fördelare e typ samma (fast olika matrial å med /utan klocka) men annars samma ? nån som vet nåt om det ?
Är det 66-68 är det ju till en B18 fördelare, inte B20.
av dallemeballe » 2012-01-25 18:35
fretchi skrev:Har ventilen ett litet "körnslag" i mitten av ventiltallriken kan det vara natriumkylda. Har du de lösa annars kan du skaka dem. Då hör du fort om skaftet är ihåligt och natriumet rasslar runt däri. Ingen direkt vinst med sådana ventiler dock, i varje fall på en sugmotor.
Alla B20-fördelare är "typ likadana" men inte exakt. Så det gäller att ta reda på vilket som passar till vilket.
av dallemeballe » 2012-03-13 23:48
av jonny » 2012-03-14 23:54
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB