Hej!
Jag funderar på att uppgradera min drivlina från BW35 med B20A till M41 med B20E (megasquirt för tändning och bränsle). Detta innebär anpassning av bränsletank, en extra bränsleledning, samt montering av nya växellådsbalk, koppling mm. Så mycket står klart, men vad gäller själva motorblocket och generatorn återstår en del frågetecken:
Behöver jag köpa en 55A -generator (nuvarande dito klarar bara 35 A samt max 6000 vevaxel-RPM) för att klara elbehovet med marginal? Datorn, det elektroniska wasted-spark -systemet (Ford EDIS), men framförallt bränslepumpen drar ju en del extra kraft. Bilen är en 69:a utan extraljus.
Min nuvarande A-motor verkar vara i hyffsad kondition efter 25 000 mil med ganska låg bränsleförbrukning (renoverad förgasare), men jag misstänker att missljudet som ibland uppstår under motorbromsning på högre varv är kolvskrammel. Vad krävs för att bygga om min existerande maskin med ett bra resultat? Räcker det med en tyngre svänghjul, E-topp, nya lager, E-insug och utblås samt en K-kam med nya lyftare? Kan man eftermontera den oljekylning som ska finnas på endast E/F-motorer? Bör jag istället satsa på en original E-motor som jag renoverar?
Jag tänker inte köra rally utan eftersträvar den perfekta bruksbilen: hyffsad bränslekonsumtion, pålitlighet, kraft för att passa in i modern trafikrytm, men framförallt en med stil och klass
Vad säger 140-klubbens samlade hjärntrust om detta dagdrömsproblem?