av Daniel » 2011-09-07 22:24
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-07 23:42
Robban skrev:Du har inte blåst topp packningen?
av Amarace » 2011-09-08 00:24
EnligtLagMattsvart skrev:Robban skrev:Du har inte blåst topp packningen?
har försökt kollat efter tecken på det så gott som, inge grädd färgad på locket iafal :/
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-08 01:21
Daniel skrev:Tänkte precis skriva samma som Robban.. bubblar det i expansionskärlet när du kör motorn?
Tråden har blivit så lång så jag minns inte längre, men går tempmätaren upp över normalt?
av Gunnar S » 2011-09-08 17:33
EnligtLagMattsvart skrev:Daniel skrev:Tänkte precis skriva samma som Robban.. bubblar det i expansionskärlet när du kör motorn?
Tråden har blivit så lång så jag minns inte längre, men går tempmätaren upp över normalt?
Hej! är ny på detta forum, vet inte om jag använder rätt sätt å svara på ? blir lixom dubbelposter med svaren :/
Tempmätare har alltid legat på max, förens i går, då jag tåg bort temperatur mätaren, har en ny kylare i, så nu utan termostat, så ligger den nätt å jämt under rött! så har den aldrig legat förut vare sig med lr utan termostat.
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-10 18:58
av bodda » 2011-09-11 13:33
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-11 18:39
bodda skrev:lossa bottenpluggen på blocket o så får du rensa vattenkanalen
som går på tvären i bakkant på toppen där sitter det skit
du får rensa med skruvmejsel eller nått för det brukar va en hel korv som kommer till slut
av Per Helgesson » 2011-09-11 19:22
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-20 13:57
Per Helgesson skrev:Jag tycker att detta låter som en kass topplockspackning ell sprucket topplock. Åk förbi vilken bilverkstad som helst som har en 4-gasmätare. Be dom mäta i expansionskärlet, eller eventuellt i kylaren om vatten nivån är låg (dom vill nog inte ha in vatten i sin mätare!), medans motorn går. Se om HC halten på mätaren rusar iväg. Då är toppackningen eller toppen kass! Och då trycks kompressionstryck/förbränningstryck in i kylsystemet och då går det aldrig att lufta!
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 20:44
av Gunnar S » 2011-09-25 20:58
av skanke » 2011-09-25 21:06
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 21:24
Gunnar S skrev:Jag tycker nog att du fått en del bra svar och tips. Följ t ex. Per Helgessons råd och åk till en bilverkstad.
Ditt senaste inlägg känns lite väl godda' yxskaft, tycker jag. Tänker du alltså köra maskinen i botten, hellre än att göra en ordentlig felsökning. Det blir en massa minuspoäng för dig om du inte lyckas pricka en verkstad på dina kokande resor.
Om du sen nämner det där andra fortskaffningsmedlet så lovar jag att starta ett upprop om att dra ihop ett gäng med tjära och fjädrar här...
Näe, med om du ändå ska envisas med stötstångsmotorer så är *a*nus hundrafallt sämre. Prova du att köra runt med kokande maskin i en sån.
av Amarace » 2011-09-25 21:28
av Robban » 2011-09-25 21:35
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 21:37
skanke skrev:Hmm, jag undrar jag. Kokar den verkligen hela tiden, och trycker den då ut kylarvätska genom kylarlocket och ryker?
Det ryker, bubblar och fräser rätt så bra när det kokar.
Eller är det bara tempmätaren som står i topp? Som jag skrivit i min tråd på showroom så gäller det att ha rätt tempgivare på -74. På min bil hade jag fått fel och tempen gick i topp, men motorn var inte så varm egentligen.
Har aldrig varit med om någon bil som kokat konstant, däremot någon/några som kokat då och då.
Kokar den verkligen hela tiden så skulle det nog vara svårt att köra 6mil.
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 21:43
Amarace skrev:Angående koka, jag körde ca 3 mil kokandes innan toppen for (blev vind). Att jag körde var för att det var ute i "vildmarken" på den tiden man inte hade mobiltelefon, så det var bara o hålla ner gasen. Så 6 mil + det du kört förut låter som en omöjlighet.
Jag förstår inte varför du envisas med att köra med bilen INNAN du kollat vad det är för fel? Låt den stå till dess du hittat vad det nu beror på. Jag kanske låter elak, men det finns ingnen anledning att hålla på o köra och tro att det ska lösa sig själv.
av skanke » 2011-09-25 22:00
Vart finns det och köpa riktiga tempgivare som visar riktigt ?
av Amarace » 2011-09-25 22:04
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB