Jag blev igår kväll med Volvo 142.
Jag köpte en 142:a rallybil som stått i ca. 15-20år, tidigare ägaren vill först inte sälja, jag frågade om bilen var till salu för säkert 5 år sedan men det fanns lite nostalgiska hinder då.
Nu har hans fru gett honom skit i många år och nu tyckte han det var dax att vända blad.
Det är då en 142:a, TROR det var en 67:a, kan vara en senare, dock är det en 60-talare.
Det skall enligt utsago sitta en B20 (Det vet jag) som är borrad till 2:a överdim, smidda kolvar, lättat svänghjul, detta skall vara balanserat, toppen var lite osäkert vad det var, dubbla weber 45:or med korta misab insug, dock skall det finnas papper från bänkning, dom skulle peka på 186hk, dock har jag inte sett dom papprena än....
4:88 bakaxel med lamelldiff, "inflyttad" handbroms till högersidan om förarstolen, dubbla stolar med bälten, någon typ av radio m.m.
Nu till det roliga, skall jag provstarta UTAN att riva ner motorn först????
Den går runt, det finns olja i, även glykol, nog borde väl en gammal b20 spis hoppa igång!!!
Köpte även en 244:a -76 för någon dag sedan, den hade stått i ca. 6år, jag kollade olja och vatten, satte i ett nått batteri, ut med choken och vred på nyckeln. Fick nöta ca. 15 sek. sedan hoppade den igång på gamla bensinen, sedan var det bara att köra hem den. Volvopower
![Very Happy :D](/forum/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mvh Andreas