Hasse63 skrev:Ditt första och sista inlägg säger lite imot varandra
OT:
Finns de som både haft turbo och kompressor då de velat haft ur fler hästar.
För att återgå till en av dina första frågor:
Jag har då aldrig hört eller sett någon som använt sig av denna motor i ett "vanligt" bilbygge och det är pga dina egna ord då du beskriver dess svagheter, så du kanske ska leta dig en annan "rolig" motor. kanske något Japanskt... En B20 från Honda kanske...
Haha, du menar att jag skrev att jag inte visste något om den? Jag "vet" inget, precis som allt annat när de gäller prv så är det bara saker man hör ifrån någon som haft nån avlägsen kusin som sagt att det är så...
Men det finns ju en uppsjö av grejer till dessa motorer då dem hängde med länge så jag vill ju veta vilka delar ifrån vilken tillverkare som är bäst. Volvo använde två olika vevaxlar tex, vilken är "bäst"? Passar volvos sprängkåpor på peggas 3.0 litersblock? Hur mycket överladdning körde Renault med? Fungerar peggas 24V toppar något vidare eller ska man använda så gamla 8v toppar som möjligt pga att dem senare är avgasrenande? Vad är egentligen skillnaden emellan b28 och b280?
När man väl vet sådant så e de ju bara att börja samla på sig de bästa bitarna å slänga ner i 140n. Prv6an ska ju tydligen väga 144 kg medans B20A väger 155kg. 170 hästar ur en standardmotor som dessutom väger mindre än orginalet och som bör få gott om plats på längden. 90 grader har ju de flesta v8or och jag har för mig att man bara behöver förlänga motorutrymmet vid v8konvertering. växellådsvalen är m46 och m50. Med lite övertalning borde man kunna använda M400 och då behålla långspaken. Sist och inte minst får man byta bakaxel/kronhjul+pinjong till en 3.30:1 eller liknande vad som nu satt på 260 bilarna.
Om inte annat gör man det bara för att kunna montera dubbla gubbkrökar, en åt varje håll:D
Fretchi, Som sagt vet jag inget exakt men allt jag hört/läst säger att dåligt oljetryck sabbar kammarna+ventilspel medan de franska motorerna hade munstycken som ökade oljetrycket. Nu när du säger det så låter det ju faktist jäkligt konstigt att det skulle vara trycksmorda nockar :s Det KAN ju vara så att nockarna smörjs av olja som rinner ner ifrån ett spridarrör ovanför kammen och att dåligt oljetryck inte orkar skicka upp tillräckligt med olja för att ge de nockarna "längst bort" på röret tillräcklig smörjning. Lägg till dålig olja som kleggar igen nämnda spridarrör så har vi snart mycket dålig smörjning.. Det KAN vara så, jag gissar vilt som sagt.