Då var ett preliminärt resultat presenterat. Både bra och dåligt, motorn går kalasfint

. Men effekten vill inte riktigt inta sin plats

. Just nu verkar den ha kring 130-135hk och peakar vid 5500 rpm, dessutom är deras bänk lite snål så hade man bänkat den någon annan stans hade det blivit lite påslag. Detta är lägre än vad jag i början på bygget hade hoppats på men jag tror jag vet varför.
Den toppen som sitter på var och är enl. uppgift planad ca 2mm, Men! var på besök hos min gode vän Christian L här på forumet, där han visade en viktigt skillnad jag tidigare inte reflekterat över. Nämligen storleken på förbränningsrum b20 toppar sinsemellan. Jag har en sen topp med stora förbränningsrum, dessutom har jag en lite tjockare packning på 1.2 mm. detta samantaget resulterar i ett för lågt komp för att få ut någon större effekt. Sedan tror jag även att kammen spelar en viktig roll i det hela, den är relativt mild och ger en harmonisk, jämn kurva. För att få högre toppeffekt skulle jag således behöva ha en annan kam och plana toppen mellan 1-2mm ytterligare... Detta är min spontana tanke.
Detta är ju dock somsagt preliminärt, har jag tur hittar Jimmy på Timos en mirakelkur och får den iaf- över eller till 140hk, då skulle jag vara nöjd för stunden och bygga en ny topp vid sidan av. Å andra sidan, många säger ju att deras motorer har si eller så mycket effekt. Jag tror numera sen idag att många överdriver detta, ex. rallyförare från det glada 60 och 70 talet, även många moderna trimmare som aldrig kört motorn i bänk. Ta tillexempel dom som kör med dubbla su, lite planat, lite portat och d kam, detta brukar många "uppskatta" till ca. 120hk, vilket jag numera ställer mig starkt skeptisk till.
Men men, får se under morgondagen vart det bär av!

Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...