Hej!
Har startat upp en liten uppgradering av min bruks 140. Tanken bakom det hela är att göra ett smärre ingrepp på det mekaniska då jag tröttnat på de dock ack så tillförlitliga orginal b18 hästarna när jag använder bilen att köra 30 mil långkörning varje helg. Bilen har jag ägt sen jag var 15, dvs. i fem år. Köpte den av en äldre herre och har sedan dess bytt ut bokstavligen allt i bromsväg samt div. andra slitage prylar på bilen genom årens lopp. Färgen är isblå med svart inredning. Använder bilen dagligen och har sammanlagt kört ca. 3000 av bilens 15000mil. Skicket i allmänhet är bra, lite ytrost på sina ställen som planeras att åtgärdas i samma sväng som jag gör följande:
Chassi/kaross:
Kilen sportfjädrar/sänksats [ ]
Stötdämpare(fabrikat okänd, förslag?) [ ]
Byta utsatta bussningar [ ]
Grövre krängningshämmare [ ]
Motor/drivlina:
B20 block 8 bult std. borr henat [x]
Renoverad 8-bultad vev [x]
Nytt Skelletsvänghjul[x]
Ny tryckplatta volvo valp [x]
Ny lamell volvo valp [x]
Ny kopplingsgaffel [x]
M-stakar (ska viktas poleras) [x]
Kompletta nya volvo orginalkolvar [x]
Nya volvo orginal lyftare [x]
Ny timo 717 kam [x]
Ny timo topp, typ steg 2 [x]
Ny volvo orginal oljepump [x]
Ny vattenpump volvo orginal[x]
Nyrenoverad vipp.brygga [x]
Nya stötstänger [x]
Nytt timo extraktor grenrör 4-2-1 [x]
Weber 45:or med insug [x]
Hmm ja det var väl sågott som allt. Grejjerna är nya och har inte rullat en meter om man bortser från block, vev och förgasare som är sågott som nya. Borde väl räcka till 140 ärliga hästkrafter iaf? Sen är det nya lager, skuvar packningar till allt men det är väl mer en självklarhet, haha
Är dock på jakt efter ett par saker som en fin 085 fördelare, stålkamdrev, eventuellt chrome-molly stötstänger och även en komplett, fin, bolt-on 140GL kardanaxel till m40 låda. Vill minnas att den kardanen är lite stabilare än sugröret till kardan som sitter där nu
Bilder kommer så fort jag fått klorna i en digitalkamera. Och till alla er som fasar över att jag ska förstöra klenoden, oroa er inte, varje del från orginalet sparas för att kunna återställas vid ett senare tilllfälle.
Det va allt denna gång, hare gött!
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...