av Betsy » 2010-06-20 10:34
av Hasse63 » 2010-06-20 10:59
av Betsy » 2010-06-20 12:39
Hasse63 skrev:Dämparna har inget med saken att göra så vida det inte är gas, då kan man ana en skillnad. Fjädrar kan orsaka detta. I ditt fall så hjälpte inte bytet av fjädar och då kan orsaken vara felande bärarmar. (den del som flädrarna är fastskruvade i) nån av dom eller båda kan vara knäkta i, eller båda åt var sitt håll. och detta gör också att den lutar fram.
av Tony » 2010-06-20 14:16
av Amarace » 2010-06-20 17:16
av Epsi » 2010-06-20 19:51
av Betsy » 2010-06-20 20:33
Amarace skrev:Fjädrarna ser ju inte ut att vara ok? Så som den hänger bak ser det ut som att dom är helt slut, så ska det inte se ut, även om det är sänkfjädrar.
Sen att den lutar, kolla som sagt först bärarmarna, men troligen är dom ok, däremot så har du kanske gummimellanlägg mellan fjäder och kaross på bägge sidorna? Ta bort på höger sida isåfall och sätt dubbbla på vänster, dom mellanläggen är till för att kompensera så man får jämn höjd.
Och att få den perfekt, det är svårt, för jag kan ge mig attan på att dom inte var det som ny ens
av Betsy » 2010-06-20 20:36
Epsi skrev:Det är inte bara så att du har något tungt i bagaget på vänstersidan? 20L bensin KAN göra skilnad. men jag håller med amarace om att den ser lite småhängit ut bak, dubbelkolla så att båda bakre bärarmarna är lika långa, är något av dem utbytt kan du ha två olika längder om du har otur.
av bodda » 2010-06-20 22:00
av Epsi » 2010-06-20 22:03
av Gunnar S » 2010-06-21 11:25
av Daniel » 2010-06-21 12:24
av CarfreakRacing » 2010-06-21 13:09
Daniel skrev:En helt galen fråga: Det är inte så att man råkat montera fel fjäder på ena sidan? Det verkar ju skilja nästan precis 30mm...
av Hasse63 » 2010-06-21 13:15
Betsy skrev:Upptäckte efter köpet att bilen lutade lite /.../ Så nu igår så byttes samtliga fjädrar /.../ Men problemet kvarstår
av Betsy » 2010-06-21 16:30
CarfreakRacing skrev:Daniel skrev:En helt galen fråga: Det är inte så att man råkat montera fel fjäder på ena sidan? Det verkar ju skilja nästan precis 30mm...
hehehe, de klassiska felet! Du har en poäng där!
Lättast är att plocka loss fjädrarna bak alt. hissa upp bilen och mäta dem!
Gunnar S skrev:En sänkning på 30 mm ska inte påverka axelns läge på det sätt du visar. I så fall borde normalt fjädrande på gropig landsväg medföra trafikfara eftersom spårningen skulle ändra sig hela tiden, vartefter fjädringen arbetar. Det är först när bilen ligger på genomklappningsgummina som skillnaderna blir så där tydliga.
Kolla om bilen är uppsvetsad nån gång så att ekonomibiten för övre fjädersätet hamnat för högt.
Hur ser nedre sätet, på länkarmen ut?
Förskjutningen i sidled är knepigare.
Nåt av fästena för panhardstaget kan ha fått på nöten eller vara rostskadat och därefter kommit ur läge. Eller också är det nåt fel på själva staget.
Eller nåt...
Fast Wattlänk é ju manligt - men inget krav på en gatbil, som är sänkt bara 3cm.
Ps: Måste tillägga att jag gillar den här färgen. Har ljusa minnen av gamle farsans 70:a som gick ur tiden 1977. RIP.
av Gunnar S » 2010-06-21 17:51
av Betsy » 2010-06-21 22:08
Gunnar S skrev:När jag tittar på sista bilden i din fina bildsvit tycker jag det ser ut som nån slags lagning i alla fall. Kolla närmare på det. Framför den dinglande elkabeln ser man nå sorts skarv. Dessutom tycker jag mig se en svetsfog i övergången både mot "durken" & ryggstödet. Fast det är ju ändå inte intressant eftersom det är stötdämparfästet... och detta kan ändå inte påverka axelns position i sidled.
Ett krokigt panhardstag borde väl dra axeln åt vänster... Hm... Som vi tidigare konstaterat kan inte en sänkning med 3cm göra att du får den där avvikelsen.
Sen tror jag att någon tänkte sig att det satt originalfjäder på ena sidan och kortare på den andra, fast det har du ju redan rett ut så...
Om man lekt med tanken att bilen haft 28 ägare och varit duktigt rostig i bl a. panhardstagsfästet och nån fjunig jeppe med Meduza i stereon flitigt övat på kombinationen av hastighet och tvära gathörn så skulle resultatet kanske kunna bli som i ditt fall.
Om du skulle ta och demontera panhardstaget på te x. axeln och sedan ser om du kan rubba fästet i chassiet. Borsta rent med stora stålborsten. Kolla också upp bussningarna på staget. Borde inte påverka så mycket men ok. Ordentligt slitna bussningar kanske...
Nåt fel är det i alla fall.
av Hasse63 » 2010-06-22 00:31
av Gunnar S » 2010-06-22 14:35
Övre sätet är ju själva ramskenan. Tänkte mer på stötdämparfästet men det påverkar näppeligen hur bilen står eller hur axeln linjerar.Kolla om bilen är uppsvetsad nån gång så att ekonomibiten för övre fjädersätet hamnat för högt.
av Betsy » 2010-06-22 21:34
Gunnar S skrev:Måste rätta mig själv...Övre sätet är ju själva ramskenan. Tänkte mer på stötdämparfästet men det påverkar näppeligen hur bilen står eller hur axeln linjerar.Kolla om bilen är uppsvetsad nån gång så att ekonomibiten för övre fjädersätet hamnat för högt.
Egentligen skulle den här bilen hissas upp på bockar i bak och sedan borde man plocka ner hela bakvagnen. Tänk Meccano och riv alltihop. Renovera hela bakvagnen: Gör plåtrent. Från ramskenor och nedåt. Mät och räkna. Ta hjälp av nån som kan kryssmäta. Använd laserpass. Bussa om och måla alltsammans. Montera ihop igen.
Alternativet är att du kör bilen, som den är, till en verkstad som arbetar med tex. Caroliner och kan sätta upp bilen i en jigg. Sen kan de se om bilen står rakt och spårar ordentligt. Att alla hjulställ sitter där de ska osv. Visst, det är inte gratis men bilen är ett fint exemplar och safarigula 142:or kan vi inte få för många av...
Det här kan ju handla om en riktigt gammal skada, som inte påverkat bilens körbarhet. Ingen har brytt sig - speciellt inte som den gått så få mil med tidigare ägare.
På tal om det: Hur känns bilen när du kör den? Känns den ormig på vägen? Drar den snett? Vad händer när du stampar till på bromsen?
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB