Skrev ihop lite snabbt om hur man nollar motorn och ställer brytare/tändning då det diskuterades i "Om forumet". Är natt och jag är trött, så fel kan säkert ha slunkit in, men meddela mig då så ändrar jag
Tänkte det kanske är bra för dom som inte vet hur man gör. Det här är inte skrivet i sten, det är hur jag gör.
Grundinställning av motor:
Vevaxeln går 2 varv när kamaxeln går 1 varv, så när motorn ska "nollas" så ställer man vevaxelremskivan på 0, kollar så att ventilerna på ettans cylinder är stängda (vipparmarna glappar) och att fördelarens rotor pekar mot markeringen på fördelaren (ett streck på kanten)
När ni ska starta så ställ motorn/vevaxeln på 10 grader ungefär, ta loss fördelarlocket och vrid fördelaren tilll ni ser att brytarna precis öppnar, där låser ni fördelarne och ska kunna starta utan problem. Man hamnar nära den tändning motorn ska ha då.
När motorn sedan startat så ställer man in förtändningen med stroboskoplampa.
Lys ner på remskivan med lampan och läs av vad den står på, vrid fördelaren tills rätt gradtal visas. (ha då rätt varvtal på motorn och inget vakum till fördelaren anslutet.
Har man lite motoröra så ställer man tändningen på känn, sånt lär man sig med åren.
Brytarinställning:
Det bästa när man ska ställa brytarna är att använda en Kamvinkelmätare, men har man inte det får man förlita sig til ett bladmått helt enkelt
Brytaravståndet ska vara 0,4mm, bladmåttet ska "suga" när det är rätt, alltså inte glappa och inte gå trögt, då är det bra.
Brytarna ställs när dom är fullt öppna, alltså när kamnocken på fördelaraxeln når brytarnas fiberklack på sin högsta punkt.
Ta alltså loss fördelarlocket samt rotorn, vrid motorn tills ni ser att dom öppnar max (vrid fram o tillbaka när ni ser det och stanna när det är störst avstånd så blir det mest exakt).
Kolla med bladmåttet vad det är för avstånd, justera vid behov genom att öppna skruven lite (inte helt) precis så att man kan vrida brytarplattan, brytarplattan vrider man genom att sticka en mejsel i spåret på brytarplattan och ut till motsvarande urtag i fördelarplattan.
När ni sedan skruvar åt brytarskruven igen måste ni dubbelkolla, det är garanterat lite för stort, då får man göra om. När man lärt sig vet man hur man ska justera för att få det bra på en gång, övning ger färdighet.
Med kamvinkelmätare så ansluter man den till tändspolens anslutning mot kondensatorn (vid fördelaren eller vid tändspolen), heter 1 eller - på tändspolen, en del kamvinkelmätare vill ha både plus och minus också, en del bara plus, man måste alltså veta hur just sin egen mätare fungerar.
Sen startar man motorn och läser av, en fyrcylindrig motor ska ligga runt 60 grader, en B18/B20 ska ligga på 62 grader +-3.
Stämmer det inte får man justera enligt hur man justerar brytarna, men mer på känn, är man två kan en köra på startmotorn samtidigt som man justerar. Låg kamvinkel = stort brytaravstånd, hög kamvinkel = litet brytaravstånd.
Om kamvinkeln är 53grader så är själva brytaravståndet alltså för stort, då får man juster ner det lite.
Nu är teori och praktik inte samma alla gånger, så om kamvinkeln är 62grader är min erfarenhet att brytaravståndet ofta ligger runt eller just över 0,35, men kamvinkel är alltid det man ska gå efter om man kan.