av jonny » 2010-10-03 08:55
Anledningen till att det inte finns några bestyckningsråd till 40:or är att de i de flesta fall är för små till en trimmad 2 liters motor , det finns inte tillräckligt stora halsringar till dessa .
Men det innebär inte att man inte kan få det att fungera ändå , men man får inte ut max effekt , för små halsringar stryper motorn .
Bestyckningsdetaljer är dyrt , speciellt halsringar , emulsionsrör och spridare och så går det åt 4:a av varje .
Själv använder jag Dellorto 40:or på min "sommarbruksis" , dessa har jag bestyckat med hjälp av bredbandslambda , så gott det går .
Jag bestämde från början att inte byta halsringar , e-rör och spridare för att det skulle bli alldeles för dyrt , jag var ute efter och åka och bröla lite utan alldeles för hög bränsleförbrukning och taskig gång .
Mitt trim , Öd borrad B20 , R-kam , iordninggjord topp motsvarar steg 2 , modifierad tändkurva , Dellorto 40:or , 2,5 tums avgas .
Bestyckning :
Hals 32
Spridare 3
E-rör 10
Huvudm. 145
Luftm. 185
Lågfart 65
Acc 40
Motorns låg och mellanregister fungerar mycket bra men när det börjar varva lite , så känns det att den storknar lite , den går "in i väggen" vid ca 6000 .
45:or och en halsring på 38 så hade det fungerat bättre . Men ibland får plånboken bestämma , 40:or kan man hitta för 1000 kr , 45:or kostar 4-5000 kr .