Amarace skrev:Epsi, jag synar gärna det du säger, det faller ju på sin egen rimlighet.
Kan du visa upp dokument där det står att det du säger är det som gäller för en A-traktor?
I lagen står det såhär:
Konstruktiv hastighet
33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Maximalt varvtal är ju det som tillverkaren angett på papper, inte vad man kan tomvarva en motor.
Jag har faktiskt ingen aning om var jag kan få tag på sådan lagtext så jag citerar min SFRO bok i stället...
////
Ändring av maxhastighet till33km/h
1. Spärra växlar, genom att en eller flera av dessa metoder.
A montera bort kugghjul/drev
B Slipa ner/svetsa igen kugghjul/drev
C Svetsa/montera rörhylsor på skiftaxlar
2 Ändra (varaktigt)motorns varvtal (OBS gäller endast förgasarmotorer):
A Svetsa strypningar i insugskanalerna
B Ändring/omslipning av kamaxel
C Montering av varvtalsregulator (Skall bryta vid max effekt varvtalet, ej lägre varvtal än detta)
3 Montering av dubbla växellådor
A Hastigheten på lägsta växeln får uppgå till högst 10km/h vid 2/3 av motorns maxvarv.
B Beräknad körhastighet får uppgå till högst 30km/h. Uppmätt maximal körhastighet får uppgå till max 33Km/h.
C Fordonet får ha max 2 växlar framåt.
OBS!
Bensinmotor med insprutning (Exempelvis Volvo b23E eller b23F) Får inte varvtalsbegränsas och skall gå på maximalt varvtal (enligt tillverkarens rekommendationer).
Dieselmotor (exempelvis Volvo d24) får inte varvtalsregleras och skall gå på maximalt varvtal (enligt tillverkarens rekommendationer)
/////
Så jag får erkänna att jag hade fel angående förgasarbilarna men jag skyller på att de trakoter jag varit å pillat med är samtliga tillräckligt nya för att ha haft insprutningssystem.
fretchi skrev:
Sedan behöver man inte vara så jäkla rädd för att lådorna inte ska linjera. Givetvis måste man vara noggrann när man svetsar adaptern mellan lådorna, Men har man skruvat ihop allt ordentligt och axlarna snurrar lätt när man provar är man nog ganska hemma. En hardyskiva mellan lådorna, eller en knut, är ju en idé för den som vill vara verkligt säker.
Vad gäller den främre lådan kommer man ju givetvis få högre friktionsvärme pga varvtalet men däremot blir ju belastningen aldrig särskilt hög. Så hållbarheten är det knappast några större problem med. Vad värre är komforten och ekonomin...
Jag vill bestämt hävda att det gör en väldans skillnad på hur noga man är när man bygger jiggen. Dels pratar vi "brytning" i av axeln men även att avståndet emellan lådorna inte får vara för tight för att unvika allt för stora tryck på lager i axiell riktning. Och att lådan går att dra runt enkelt när den är kall är inte en garanti för att den inte nyper vid driftstemperatur.
Att temperaturen inte blir så hög vill jag också bestämt hävda motsatsen till, belastningen blir inte så hög, det stämmer, men varvtalet är ändå såpass högt och friktionen av oljan som slungas runt såpass hög att det blir ruggigt varmt efter bara några mil. Tänk även på att i 30 km bakom en tokvarvande motor blir det sällan mycket till fartvind som kan kyla.