Hej.
Trimningen drar iväg. Tänkte först bara byta topp, förgasare å kam på orginalmotorn.
Efter mkt inspiration från detta forum bygger jag ist nu en separat motor. Det blir uppborrning av ett lämpligt block (dock införskaffade jag det innan jag visste att jag borde valt ett 74-76 med förstärkningar kan det bli problem?), nya B21e-kolvar, m-stakar, 8-bultad vev. (Packboxtätning fram & bak) Portad å planad topp med 44/37 ventiler, hårdare fjädrar och bearbetade förbr.rum. 7.5 kg svänghjul. Allt ska givetvis balanseras (av kunnig verkstad). Timo steg 2 extraktor (4-2-1) + 2,5" avgas med två Simonsdämpare. Rätt bestyckad Weber DCD 36/36. KG10 kam.
Funderar nu på om jag kanske borde satsat på en något vassare kam. (min inköpta ligger fortfarande i oöppnad förpackning)
Jag vet att KG10 är max vad som rekomenderas till DCD men jag funderar ändå på hur det skulle funka med KG17/ KG19 (eller för all del "gamla klassiska" trimkammar)... När man hör om Lindqvist som får ut 170+hk med DCD!? Känns som det borde sitta en rätt vass kam i den motorn (nån som vet mer om den f.ö?) och med rätt bestyckning funkar det ju uppenbarligen. Nu är det ju iof. så att den skall vara skapligt körbar i tex. stadstrafik, men med bra potential vid rödljusen
Sen är det väl inte omöjligt att det kan bli andra förgasare för en annan i framtiden men vill ändå ha lite "sleeperstuk" under huven....
KG10/KG17 tex har ju lika lyft men lite olika nockvinkel/ duration (innebär dessa mått ungefär när ventilen öppnar/stänger och under hur lång tid?) Gör några graders skillnad på nockvinkel/ duration stor skillnad på motorkaraktär?
KG10: V.lyft 11.1 Nockvinkel 110' Duration 280'
KG17: 11.1 107' 285'
Kul att det finns så mkt kunniga å intresserade människor av gamla Volvo!!
Mvh/ Daniel