Hasse63 skrev:Du kanske blåste motorn i 170 blås
oljeringen ska skrapa ner olja i tråget inte hålla cylindertrycket, tror snarare på att toppen är gles i ventilstyrningarna. Inte säkert att dom blev bytta då toppen byggdes om. Hur täta är ventilerna i toppen? Ställ toppen på sidan med kanalerna uppåt och häll i lacknafta i kanalerna så ventiltallriken täcks, är ventilerna täta så ska det inte läka fram något.
Har du dålig komp på nån cylinder så han du kolla vad det kan bero på genom att med en oljekanna pumpa in olja genom tändstiftshålet och sen göra om komptestet (tänk på att oljan måste ligga runt hela kolvringen) Ökar trycket så är det kolvringarna som är dåliga (oljan hjälper till att täta) och oförändrat tryck så är det en ventil som är def. men du såg väl om ventilerna var hela så...
Är ingen expert men vad jag har läst där expertis skrivit så... Stort är inte alltid bäst. Stora ventiler funkar bättre med stor cylindervolym (blir för trångt i en B20 med 46/38.5 ventiler) så 2,1-2,2 liter ska toppen passa bättre på. Sen beror det på hur den är portad, kan vara gjort på helt fel sätt. 44/37 ventiler räcker långt.
Vad är du ute efter?
Hade jag haft ditt 2,1 liters block så hade jag letat en renoverad b18-b20 topp med 44/37ventiler och slipat bort avgasknölen och slipat bort de vassa kanterna i f-rummen. satt i en något vassare kam än D-K till det fräscha HIF-6or med Låååånga trattar
hahaha jaa kanske var så
;) Nämen angående ventilerna, nej dom var faktiskt inte helt täta allihopa men den hade stått i 1 år så ja tänkte att dom börjar täta mer om dom får gå ut och in litegrann typ
kanske var ytrost på ytan eller någe, vet inte
men nej dom var inte helt täta. Om ja häller bensin i kanalerna och ställer den så över en hel dag, ska inget ha försvunnit då ?
okej
har en annan trimtopp liggandes som ja vet ventilerna är täta på har nyligen testad, den har 44/37 ventiler eller 44/35 är inte säker på det men den är portad av motormecano här i skellefteå och det ser jävligt bra ut
mke bättre ut än toppen som sitter på nu, styrningarna är borta och de ser bara bra ut helt enkelt, NACKDELEN med den toppen är att den är planad 3mm........ så han har satt brickor under vipparmsbryggan för att stängerna inte ska bli för långa, men enligt han gick de kanon att köra med toppen.. skulle va surt att en sån topp skulle vara okörbar pga planingen... har beställt lite från kg trimning idag faktiskt
sotningssats och kompleteringssats samt nya kolvringar till 2.1 liters motorn, bara för att om dom är dåliga
sen har ja beställt långa trattar som du sa haha och en renoveringssats till suarna
sen har ja fixat original gasreglage till su men ej satt dit än
mitt är nåt folkrace skit som inte går ha att göra med
Btw provade göra 0-100 med bilen idag och ja du vet vad jag har för grejer
11.5 sek vart de, tyck de är lite halvsegt.... kanske är ventilerna som är helt slut då
blir kul att få i 2.1 liters motorn och hoppas att man kommer märka skillnad
i den sitter förövrigt en fräsch r kam, och nu vet ja inte, de är väl lika bra att köra med den då än mina halvdåliga d kam ?? lättat svänghjul sitter också på den motorn
Föresten märker man stor skillnad på dom där 0.1 litrerna extra ? kanske blir bra till r kammen då den kanske orkar lite mer
?
edit: såg nu att min text består bara av smileys........... aja