av jonny » 2010-03-05 11:30
8-bultat B20 och 8-bultat B21/B23 är inte riktigt samma , det skiljer på tjockleken , B20 har ca 4-5 mm tjockare svänghjul .
Annars passar dom mot vevaxeln och tryckplattan passar , men tar urkopplingsgaffeln i kåpan eller det kan bli svårt att ställa spelet om man använder fel svänghjul ihop med fel växellåda ?
Tänk på att du får högre kompförhållande "på köpet" när du använder en underdel med 92 mm borr , och att det finns plana och något urgröpta B21 kolvar .
Cylindervolym + kompvolym delat med kompvolym = Kompförhållande .
Exempelvis B20A enligt ovan : 496,5+64,5 delat med 64,5 = 8,7
Personligen så undviker jag högre komp än 9,5:1 med snäll kam och 10,5:1 med vass kam , men jag vill kunna tanka på den närmsta vanliga macken , och en motor som spikar eller får gå med för låg tändning ger garanterat sämre effekt .
Det är bara att räkna och mäta de olika volymerna och räkna ut vad du vill ha för volym i toppen för att få det kompförhållande som du vill ha .
Glöm inte toppackningens volym .
Om den som svarvar svänghjulet vet vad han gör så tror jag inte att obalansen blir så stor , men det bästa är att balansera vevaxel , svänghjul och koppling ihop (plus ev främre remskiva) , det är så det ska göras .