Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tips/råd om regbes av 142 -74

Tips/råd om regbes av 142 -74

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Tips/råd om regbes av 142 -74

Inläggav volvo_mainjac » 2012-12-09 19:12

Shoo!

Rogga här, 25åring som bor på Gotland och fullkommligt insnöad på Volvo, speciellt 140.

Jag sitter i en ganska jobbig situation.

Jag har en 142 -73 fd. automat konverterad till M40 med en på okänt vis trimmad B20.
Jag kände redan från scratch att det fanns potential i maskin så jag bytte låda och skruvad av insug/grenrör och såg ganska rejält portade kanaler.

Men i allafall, 73a karossen är lite för mycke jobb på för att få fin så jag köpte en 142 -74 istället som bara ska bytas vindruta samt plåt under vindrutan på.
Jag har pratat med teknikersupport via bilprovningens växel ( dem e fullkomligt värdelösa...) samt även med stationschefen i Visby.

För att kunna regga med effekt över 140hk DIN så måste jag byta belägg, dämpare, fjädrar samt bussningar i dem bakvändiga länkarmarna.

Nu är de som så att Chefen på stationen hittar på lite egna regler. Först ville han att jag skulle knalla bort på Volvo o höra om dem hade lite R-sport grejer över (hur dum får man vara) sen läste han ju upp max effekten och vad som skulle till. Han vill ha SAMTLIGA bussningar bytta i bakvagnen,även fast jag bara behöver byta in mot kaross och bakaxel samt intyg på att dem är ur effektsynpunkt mer hållbara än original, gäller även dämpare/fjädrar där intyg oftast följer med samt beläggen. Det står även att "kontroll sker med intyg av den som utfört monteringen" och det är ju jag, sa support. Jag skulle bara skriva ned allt på en lapp snyggt o prydligt och ge till besiktningschefen. Men beschefen vill ha intyg från verkstad osv.

Jag har pratat med KG men dem kan inte ge något intyg på bussningarna (uretan)

Någon som har tips och råd? Jag är själv emot uretanbussningar, så önskar även om någon vet om 145/145 expressens bussningar är starkare? Samt vet någon nån bra station samt nån firma med Dyno i direkt närhet av Oskars/Nynäshamn?

Kan även tillägga att ordern på KG kommer kosta 8250:- + frakt så ser gärna att någon vinkar till om ni sitter på nya, överblivna delar :P
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Re: Tips/råd om regbes av 142 -74

Inläggav volvo_mainjac » 2012-12-09 19:18

Glömde skriva att bilen är kryddad med dubbla Weber 45or, Sytec värsting reglage med dubbelwire och fräst i alu, extraktor och Carter Elsoppa pump installeras i nya karossen. Kam och topp är okänt tills dess jag lyft ur motorn för översyn innan den hamnar i nya bilen. Har stött på en tidigare ägare till 73an och då satt det en strokad b20 i så det kan finnas lite godis i den, återkommer med det.
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Inläggav Hasse63 » 2012-12-09 19:23

Varför tänker du regga om???

Prova att besikta som den är vetja
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav volvo_mainjac » 2012-12-09 19:56

Kan uttrycka de som såhär, man får backa ut ur hallen om du har en profilenhet mindre på däcken eller har sportluftfilter monterat, Dem är jääääääävligt känsliga för trim härnere..

Det är de som är så tråkigt.. Men jag vill inte bli haffad av farbror blå när allt är klart.

//Rogga
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Inläggav Amarace » 2012-12-09 20:26

Det krävs ju ett intyg på effekten på motorn när du ska regbesiktiga, se till att den bara ger 139hk på bromsningen så är det ju kirrat.

Sen får ju inte Chefen på station bestämma godtyckligt, du kan alltid överklaga hans beslut (se alltså till att hans krav är skriftliga), är det alltså han som är den tekniker som sköter en omregistrering?
Amarace

Inläggav volvo_mainjac » 2012-12-09 21:08

Amarace skrev:Det krävs ju ett intyg på effekten på motorn när du ska regbesiktiga, se till att den bara ger 139hk på bromsningen så är det ju kirrat.

Sen får ju inte Chefen på station bestämma godtyckligt, du kan alltid överklaga hans beslut (se alltså till att hans krav är skriftliga), är det alltså han som är den tekniker som sköter en omregistrering?

Precis, dessvärre är han som har dynon på ön sjukskriven.
Mjo, jag ha vart inne på att ställa ned tändningen samt originalgrenrör så jag får lägre uteffekt men de känns ju lite B.. Man vill ju komma så när gränsen som möjligt.

Jag diskuterar ännu med Platschefen så vi får se vad som händer, men är fortfarande helt övertygad om att det hade varit så mycket enklare att regga på fastlandet. Bussningar o allt måste jag givetvis ha ändå men dem frågar väl inte om ett intyg på att en bussning som är sånära metall man kan komma om att den är hårdare än original?

Som sagt, vet någon nån Dyno i Nynäs/Oskarshamn?
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Inläggav volvo_mainjac » 2013-02-16 16:41

Shoo!

Är ännu oense med Bilprovningen om vad som gäller.

Jag biter i det sura och lägger mig på 179hk DIN och 215 nm, då har jag maxat mina papper så att säga.

Enl bilprovningens support som läste vad datorn sa så ska man då ha "Spec bromsklotsar, bromsband, fjädrar och stötdämpare samt hårdare gummi i bakv länkarmar. Kontroll sker m intyg av den som utfört monteringen" Står inte något om specifika artiklar altså.

När jag pratade med stationschefen sist och tittade i hans pärm på kontoret så var papprena från tidigt 80-tal och allt var uppmärkt med artikelnummer från gamla R-Sport. Men enl supporten så finns det inga specifika delar som ska monteras, utan dem ska vara ut hållbarhetssynpunkt bättre än original. Stationschefen vägrar kolla i datorn om mina uppgifter stämmer och pekar bestämt på sina dokument i pärmen. jag e helt säker på att uppgifterna ändrats sen 80talet då volvos r-sport sortiment utgått sen jag vet inte hur många år. Han har dock gått med på att om jag monterar delar motsvarande r-sport så ska allt gå bra.

Någon som vet vad som GÄLLER IDAG? Jag är ganska säker på att hans uppgifter i pärmen inte stämmer...
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Inläggav ANNA » 2013-02-16 17:07

Hej Roger!

Jag tror att det bästa för dej att göra är att ringa och kolla med en annan besiktning för det verkar som om du och den där chefen på "din" besiktning fått ett horn i sidan till varandra. Beskriv noooooggrant allt kring din bil, säg inte något dumt eller illa om den person som du upplever har bråkat med dej ang besiktning (de är ju trots allt kollegor å ibland kan det bli fel om man klankar på dem inför varandra) och tja... till syvende och sist är det personalen på bilprovningens ord som gäller.

Om allt verkar "bättre" för din del på den station du ringt för råd, åk dit istället och gör din besiktning där.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav Robban » 2013-02-17 11:07

Det känns som om man har stannat upp i 80talet på Gotland? Åk och besiktiga på fastlandet där vi lever i 2000talet och skiter i gamla förgasarbilar. Idag är det värre saker Bilprovningen jobbar med... typ Toyota, BMW, Audi och Volvo med 1000hk och turbos från Dumprar. Det känns som om du lägger ett överarbete på ingenting.

Vill du göra det seriöst är det bara att byta till bättre bussningar, köpa bättre belägg och allt du tycker du behöver.
Sedan tar du med katalogerna och kvittona du köpt detta ifrån så du kan visa upp det. Ett effektintyg får du från någon med rullande landsväg, det är bara att googla och söka vart dom är. Sedan beställer du en regbesiktning och åker och besiktigar, Klart!
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav volvo_mainjac » 2013-02-17 15:32

Shoo!

ANNA:

Vi är inte ovänner eller så, det är så att han här nere är helt livrädd för att ta ansvar och vill att någon annan tar den rollen, det är därför han vill ha intyg hit o dit. Han själv är bara intresserad av bilar i standardutförande så jag har viss förståelse för att han varken känner till Bilstein, Lesjöfors, Plyuretan, KG trimning med mera. Han visar inte något som helst intresse, alls.
Skulle vara en bra lösning att åka till en station på andra sidan pölen men jag själv försöker bygga upp ett förtroende hos bilprovningen här nere då det finns planer på att modifiera fler bilar, det blir lixom som hen hobby när man väl är klar.

Robban:

Det är möjligt att 80talet härjar här, men just för mig är det en gammal pojkdröm att legalt åka weber 142a vart jag vill o när jag vill 8) , när möjligheterna ännu finns att få det godkänt, vilket det är betydligt svårare med en nyare bil där du är låst till en orörd, avgascertifierad motor och SFRO är enda vägen till gatlegal bil.
Som sagt, kan vara en lösning att åka över och köra reggen där men jag vill bygga upp ett förtroende här nere då tanken är att modifiera fler bilar. Det finns dessutom en Dyno här nere. Angående bara beställa en regbes och köpa bättre grejer så är det som svaret till ANNA, Vår stationschef vill inte axla ansvaret för modifieringarna så han vill ha intyg på att delarna håller måttet. Han håller stenhårt på att Volvos R-Sport sortiment fortfarande är det som är aktuellt. Och om man skulle ramla över ett par NOS De Carbon dämpare märkta R-Sport så är det cykelpumpar jämfört med dem dämpare som går att få tag i idag. Det handlar om att övertyga Besiktningsmannen.

Sen om man väljer att sugtrimma en 140a eller våldta en Supra el BMW med aggregat från grävare el dyl så hänger det lite på om man själv vill bli ertappad med modifieringarna och få körförbud på plats eller låta Länsman gå över bilen gentemot papprena och sen lungt åka vidare? Hade heltklart vart fränt att skohorna ned en turbosnurra i bilen men det är så pass vanligt idag och att gamla förgasartiden bara står i runorna. Men det är helt efter tycke och smak, turbo tilltalar inte mig i en 140a :roll: Hade jag vart ute efter riktig dräpar-effekt så hade jag ju inte valt att bygga på sug b20? Mao, vill jag bygga effektstinn motor så gör jag det! Det handlar inte om att bygga "för ingenting" utan för att just jag tycker det är häftigt.

Men som sagt, det finns både en 950+ hk E30 och Amazon med v8 och dubbelturbo här nere + massa andra fräna byggen, men just jag väljer den gamla vägen. Jag gilla modifieringarna från förr. se även vårt lokala forum för våra bilar här nere http://motorforumgotland.se/

/// Rogga
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Inläggav effe » 2013-02-18 22:26

bussningarna bak som r-sport sålde hadde hårdare gummi har för mej att när jag regga min första 140 hadde dom samma nummer som 164 an har original kan säga att decarbon inte är cykelpumpar har dom monterade på min och motsvarar bilsteins rallyprylar och när jag reggade 1988 fick man inte ens byta ut ratten om den nya inte hadde ett suv eller tuv märkning eller vafan det heter skulle man ha över 99 kw i pappret var det bara bromsbelägg och bussningar bak som skulle bytas givetvis fick det inte dåna hur mycket som helst heller kan tillägga att på den tiden bytte man till 240plåtfälgar blev ajabaja på bilprovningen med ombes som följd så dom vart rätt griniga på förändringar för
effe

Inläggav volvo_mainjac » 2013-02-19 22:25

Nä, jag kanske överdrev lite om De Carbondämparna men jag hade en känsla av att Bilsteindämparna är mer avstämda än vad en kompis De Carbon var som han använde på en 140a.

Mjo, idag behöver man inre göra någonting om man håller sig under 103Kw DIN men har man upp till 132 DIN såm måste man byta allt jag tidigare skrivit.

Jag var på besök hos stationschefen igår fm och kan och jag kom nu överens om att om jag låter min bekanta som bedriver smed/svets/CAT service versamhet intyga både monteringen och att grejerna i sig (att dem håller måttet) och har någon form av tidigare erfarenhet/kunskap om modifieringen. Både erfarenhet och kunskap har han ju i.om att jag lämnar datablad på alla produkter samt att han tidigare intygat delar på 140a förrut i rallysvängen innan homologeringskraven.

Så allt låter väldigt lovande just nu :D

Kommer med mera uppdateringar snart igen samt lite bilder nu när maskinen ska ihop.
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Inläggav Björn Persson » 2013-02-19 22:56

Hej,

Jag reg. besiktade höjd effekt i somras på min 144 -67. 140hk DIN, inga som helst konstigheter och allt gick jättesmidigt. Detta gjorde jag utan bänkintyg, men kunde hänvisa varenda detalj i hela motorn och besiktningsmannen godtog detta. I mitt fall blev det även utbytt motor eftersom att det sitter b18 orginal och den nya motorn var en b20.

Om dom inte ändrat reglerna de senaste 5 månaderna så gick det bra att chassimässigt ha allt orginal till 140 hk DIN.

Björn Persson
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav volvo_mainjac » 2013-02-20 21:23

Jo, under 103kW (140hk) så är det bara att åka in, med bromspapper givetvis ;)

Anledningen till att jag vill maxxa papperen är ju att man blir sugen på mer effekt än 140hk efter en stund.

Sen är det ju bra att han har lite uppgifter senare om någon annan här nere vill besa sin 140a och då kan han titta i min pärm, som han arkiverar på stationen efter min godkända regg, och se vad som han godtagit som alternativ till R-Sport.jag har ju några 140r till så man kanske reggar en till?

Ska bli skoj o se hur han ska försöka slingra sig sen när jag ska typa 245an med 3liters vitsexa :twisted:

//Rogga
Roger Bäckman
---------------
131 -68
142 -71 färg 104
142 -73
142 -74
144 -72 färg 110
volvo_mainjac

Återgå till Trimmat/ombyggt