Shoo!
Rogga här, 25åring som bor på Gotland och fullkommligt insnöad på Volvo, speciellt 140.
Jag sitter i en ganska jobbig situation.
Jag har en 142 -73 fd. automat konverterad till M40 med en på okänt vis trimmad B20.
Jag kände redan från scratch att det fanns potential i maskin så jag bytte låda och skruvad av insug/grenrör och såg ganska rejält portade kanaler.
Men i allafall, 73a karossen är lite för mycke jobb på för att få fin så jag köpte en 142 -74 istället som bara ska bytas vindruta samt plåt under vindrutan på.
Jag har pratat med teknikersupport via bilprovningens växel ( dem e fullkomligt värdelösa...) samt även med stationschefen i Visby.
För att kunna regga med effekt över 140hk DIN så måste jag byta belägg, dämpare, fjädrar samt bussningar i dem bakvändiga länkarmarna.
Nu är de som så att Chefen på stationen hittar på lite egna regler. Först ville han att jag skulle knalla bort på Volvo o höra om dem hade lite R-sport grejer över (hur dum får man vara) sen läste han ju upp max effekten och vad som skulle till. Han vill ha SAMTLIGA bussningar bytta i bakvagnen,även fast jag bara behöver byta in mot kaross och bakaxel samt intyg på att dem är ur effektsynpunkt mer hållbara än original, gäller även dämpare/fjädrar där intyg oftast följer med samt beläggen. Det står även att "kontroll sker med intyg av den som utfört monteringen" och det är ju jag, sa support. Jag skulle bara skriva ned allt på en lapp snyggt o prydligt och ge till besiktningschefen. Men beschefen vill ha intyg från verkstad osv.
Jag har pratat med KG men dem kan inte ge något intyg på bussningarna (uretan)
Någon som har tips och råd? Jag är själv emot uretanbussningar, så önskar även om någon vet om 145/145 expressens bussningar är starkare? Samt vet någon nån bra station samt nån firma med Dyno i direkt närhet av Oskars/Nynäshamn?
Kan även tillägga att ordern på KG kommer kosta 8250:- + frakt så ser gärna att någon vinkar till om ni sitter på nya, överblivna delar