Hej! Min 144 beter sig väldigt konstigt när det gäller kylningen. Har läst andra trådar och testat lite men får fan inte fason på de!
Till att börja med: "Ny" kylare, bra flöde Ny termostat 82gr, nya vattenpump, nytt lock te expansionskärlet.
Det konstiga: tempmätarn visar inte över minimistrecket nån gång under drift, ibland ännu lägre. När bara tändningen är på visar den dock i mitten på mätarn ungefär.
Motorn i sin tur är svinvarm, o det ryker ur oljepåfyllningslocket när man tar bort de.
efter en kort sväng trycker den också ut kylarvattnet ur expansionskärlet. Övre kylarslangen samt övre delen av kylaren är varma, medan nedre delen o slangen är konstigt kalla.
Toppackningen är för övrigt nu 2mm från kg trimning. ingen majonäsfärgning eller nått sånt, bara svart olja. Kylarvatten ser normalt ut också. Har spolat ner där temostaten satt vid kylarbytet och känt så att "röret" på insidan av toppen satt fast, vilket det gjorde. Har också kört med kylarrensning, crt.
Denna motor har bensinvärmare, som är urkopplad. Det gick kylslangar från toppen till den sen vidare in i motorn på blocket under grenröret. Har i dagsläget satt en slang direkt från toppen till blocket ist.
Det enda jag kan tänka mig är att det är stopp i nån kylkanal i blocket?
Tacksam för svar!
Mvh Björn