Gunnar S skrev:Epsi skrev:Jag hoppas ju på något vis att volvo lärde sig något emellan tiden dom började göra b18 toppar tills dess att dom började göra b20.
Utformningen på kanalen och förbränningsrummet är fel. Insugningskanalen är värst. Dess böj på 90 grader är helt felaktig. Hade det bara funnits mer material i själva innersvängen och på sidorna så hade man eventuellt kunnat få till en bra port men godset där är för tunt. Förbränningsrummet som skapas ger inte gaserna tillräcklig effektiv väg runt ventilerna. I den bästa av världar skulle det inte varit fräst som det är nu utan i en vinkel på ca 45 grader istället. 90 graders vinkel från ventilen och sen 90 grader ner mot packningsytan bromsar upp gaserna och ger dålig verkningsgrad.
Tyvärr var man så begränsad av det dåliga materialvalet att resultatet blev därefter. B18-20 är en smal motorkonstruktion och i en passande gjutjärnstopp blir det dåligt med utrymme. En optimal topp på B18-20 hade sett helt annorlunda ut och därför tagit större plats i anspråk samt förmodligen varit dyrare. På 60-talet var bränslet billigt och fordonen framfördes av herrar i hatt utan ambitioner på fartrekord. Diagonaldäck på grusväg höll nere hastigheterna och bilfabrikanternas enda ambitioner var att leverera bilar som säkert kunde ta familjen till sommarhuset eller till julmiddagen hos faster Britta...
Så vad ingenjörerna på Torslanda lärde sig under stötstångsepoken var att gjuta i aluminium istället och att ge större utrymme åt insugs respektive avgaskanaler och skapa bättre, effektivare motorer med bättre verkningsgrad. Vilket vi ju är oändligt tacksamma för eller hur?
Nu ska du inte ta i så du spricker gunnar:P I mina ögon har Volvo aldrig gjort några speciellt vettiga motorer med bra verkningsgrad, slittåliga javisst, men icke med någon bra verkningsgrad. 2 liter, 82 hästar, förgasare och 1 liter milen skulle man väll kunna tycka är helt okey för en 60talskonstruktion, men när man 20 år senare gör motorer som fortfarande drar 1 liter milen, ger 120 hästar på 2 liter och definitivt inte är pigga så känns det inte som man kommit någon vart... Fortfarande slittåliga jovisst men ändå. 20 år till går å dom har äntligen fått ner bränsleförbrukningen till en lite vettigare nivå men den är fortfarande långt efter många konkurrenter när det gäller piggare motor för bränsleförbrukning och cylindervolym. Nu för tiden håller ju inte volvos motorer för speciellt mycket "misshandel" längre heller så i min mening är det faktiskt rent skräp. Dock ska det sägas att jag inte har helt full koll på volvos nyare motorer. Men som modern bil med Volvomärket i fronten hade jag aldrig vågat gå längre än till första generationens V70R AWD, den motorn håller för så larvigt mycket mer än vad en vanlig T5 motor gör så det är sjukt. Dessutom drar den mindre än vad 140hästarsvarianten gjorde både i stadstrafik och långkörning. När dom lade ner tillverkningen av R-T5an å vi bara hade vanliga T5an kvar så har allt stått still/blivit sämmre.
Bensinmotorerna har dom ju uppenbarligen inte satsat några större pengar på i utvecklingskostnader på senare år, i stället är det deras D5 som nu i senaste generationen gick UPP i förbrukning mer än vad som är försvarbart för den 20 hästarsökning dom slängde med.. Smådislar kunde dom ju tydligen inte heller göra så bra så för att få ner förbrukningen E-drive så köper man ju in kompletta motorer från pegga... Någon som håller i spakarna på volvo prioriterar HELT fel saker idag och har gjort det under längre tid.
Det här blev ju helt OT men nånstans måste man ju få skriva av sig lite frustration, Volvo är en relativt stor del av sveriges ekonomi som vi på ett eller annat vis är tvugna att ta hänsyn till. Och det känns inte alls bra att det som svensk ekonomi till stor del är beroende av egentligen är en ganska kass produkt..