av izefuzzy » 2010-02-10 15:15
men att sätta i en b230 eller liknande är inte en snabb lösning. du måst bla göra nya motorfästen, modifiera oljetråg och pickupen/alt framvagnsbalken, beroende på vilken motor du väljer behöver torpedväggen modifieras, kan även bli trångt vid bromsservot. det var det jag kom på nu men listan är mycket längre. sen måste du göra en regbesiktning på bilen, där behövs bla: andra bromsar, fjädrar/dämpare och grövre krängningshämnare. så att renovera eller köpa en b20 i skapligt skick byta kamaxel och sätta dit en weber 36/36a går mycket fortare.
en b20 utan kringutrustning är inte dyr, billigare än en b230. k-kam 800kr för en ny har jag för mig sen lyftarna vet jag inte riktigt vad dom kostar, weber 36/36 med insug och allt kostar mellan 1000-2000 beroende på skick och packningarna ca 1000 för alla till hela motorn. med det sakerna brukar det inte vara något problem att rulla igenom besiktningen. sen får du en mycket trevligare motor som är bensinsnålare och har mycket skönare gång en en b230.
Do it once do it right!