Hej på er gott folk. Jag tänkte ta en vecka ledigt i sommar och konvertera min gamla Volvo 142 – 72 (b20A gått cirka 14 000 mil) till etanoldrift. Jag har inte tummen mitt i handen men det är i stort sätt fösta gången jag meckar med en bil så vill stämma av lite med er innan jag hugger in...
Skriver nedan min preliminära plan och tar mer än gärna emot synpunkter och tips på hur kan göras bättre eller om jag är fel ute (om det hela går vägen tänkte jag sedan sätta ihop en lite guide med bilder och lägga ut).
1. Se till att bilen är lättstartad och går bra innan själva konverteringen sker
Min kan vara lite småtrött att starta vid regn och kyla och drar en del olja (max - min på 60-70 mil - den läcker dock inget synligt vad jag kan se) så tänkte göra en liten service och hoppas det ger bästa möjliga förutsättningar:
a Byta olja/oljefilter (biltema halvsyntet)
b Byta kylarvatten
c Byta tändstift (biltema)
d Byta luftfilter (biltema)
e Byta batteri (biltema)
f Eventuellt byta ventiltätningarna (Mekonomen)
g Eventuellt ta av toppen och titta lite och dra på ny packning (Elring-packning från Mekonomen)
2. Konvertering
a. Fastställa vad för förgasare och för typ av bränslefördelare (Stromberg med gasnål?)
b. Plocka loss och isär förgasaren
c. Slipa nålen 30% tunnare på diametern
d. montera tebax prylarna
e. Tanka E85 och se glad ut
3 Problem och frågor:
a Svår att starta när kallt ute - Vad är att föredra för att eliminera kalltstartsproblem? Jag läste lite om kallstartsmotstånd, funkar det bra eller finns det motorvärmare som går på bensin kanske? (Jag har inte tillgång till eluttag tyvärr).
b Det kan börja läcka på diverse ställen då etanolen löser upp diverse avlagringar och dylikt som tätat gamla slitna packningar - vilka packningar kan tänkas vara aktuella att byta (vill gärna handla hem innan så jag inte står där utan när jag väl står där och meckar).
Har även en tråd här för maximal experthjälp http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=967