Björn Persson skrev:Vad har ni använd för bussningar i själva hänkena? Jag funderar på om man skulle gå och införskaffa sig två stycken hockeypuckar. Det borde man kunna göra rätt hårda bussningar av "skräddarsydda". Byglar kan man nog göra själv i ordentlig tjock plåt, typ 3.5mm, Man skulle dessutom kunna göra överfallen något bredare än orginal så det får större yta att bryta emot, då borde det sitta...
Hur funkar det här då? Rent spontant känns ju detta som ett extremt mycket bätte och framförallt billigare alternativ än ex. IPD. Så ni som kört med det, märks det någon påtaglig skillnad mot orginal? Om man sumerar den totala diametern borde det nästan bli mer än IPD
Dock kan ju kvalién på stålet skilja sig avsevärt.
Bättre än 25mm proffsgrejor från over there tror jag väl inte att det är. Samtidigt ligger ju charmen i att man byggt en egen variant. Att bygga nåt ur skrotlådan stället för att lätta på lädret ger en speciell tillfredställelse som inte går att köpa för pengar.
Till byglarna låter det som en strålande idé med hemsvarvade bussningar av pucktyp. Jag moddade vad som fanns i
min skrotlåda: originalbussning ggr.2+ en bit traktorslang.
Körmässigt blev det en rejäl uppgradering och jag har egentligen inte saknat krängare bak, än så länge. Tillsammans med Lesjöforsfjädrar, gasdämpare och bonnhalvor med 205/50-15 (det var då det) så torkade jag av en Saab Turbo efter Kalvstigen.
Det är norrhälsinglands körgladaste landsväg... Standard B18 + M40...
Det där med om dubbla hämmare är mer en en grov kan man nog diskutera. Jag tror inte att man kan se det som en 32mm krängare i alla fall. Det blir ju en form av inbördes vridning mellan hämmarna också.