Hejsan!
Har nu lite små planer att lägga i en turbodiesel i min volvo 142 -74a nybesiktad!
Och fick nyligen höra att m45,m46,m47 får nämligen plats i min kardan tunnel vilket den inte gör i tidigare modeller.
Så fick idéen varför inte lägga i en diesel motor så jag kan pendla billig till jobbet.
Budget version 1:
Motor: Passat 1,9 TD eller en Golf 1,9 TD. (lutar mot en passat motor just nu)
Startmotor från en passat diesel 97-00
Adapterplatta hemmabygge
Budget version 2:
Motor: Passat 1,9 TD eller en Golf 1,9 TD.
Startmotor passat diesel 97-00
Golf-motor = Passat svänghjul & koppling
Sprängkåpa från 240 76ans med b20+m45 (om jag nu kan hitta en sådan, sällsynta)
m46 OD för de är tydligen mer hållbara än m47 och vill gärna inte åka 4 växlat så m45 försvinner där.
Kardan från samma bil som växellådan kom från.
Adapterplatta hemmabyggd
Då kommer mina berömda frågor:
1. Någon som vet hur de är o besikta med någon av dessa motorer bara de går ihop sig med vrid o effekt (2 år kvar så ingen brådska..)
2. Googlade o hittade information om att golf motorn skulle ha passat svänghjul & koppling. Min gissning är då att passat motorn ska ha original grejerna eller?
3. Vad är det som behöver modifieras för att få detta o passa om vi går efter budget version 1?
4. Vad har jag missat för delar ?
5. Uppskattad kostnad på detta projekt ungefär?
6. Hur kommer utväxling osv att bli ekonomiskt?
7. Skillnad på passat motorn och golf motorn?
Alla bilder om detta uppskattas väldigt mycket och information. Har googlat en hel del och finns tyvärr inte allt för mycket om just det här så de blir väl en del gissningar.
Har sett ett o annat projekt som håller på med de här ungefär. Men kan inte hitta någon källa som vet exakt. Enligt många äre mycket bolt on och endel har jag sett justerar oerhört hört mycket som oljetråg osv.
Mvh Max