av Epsi » 2009-09-22 13:42
Mycket finns under sök men du verkar ha läst en del redan ändå. gissar att anledningen till att du inte fått svar tidigare beror på att folk överlag är ganska trötta på att svara på samma frågor;)
Ang låda. Jag gissar att du kör manuell 4 petad låda. kallas på volvospråk m40. m41 heter motsvarande låda med överväxel. krävs kortare kardan än org för att passa på din bil och en elkabel med knapp å relä för å dra överväxeln. finns org grejer men det brukar bli lite dyrare..
I 240 till och med 940 satt det en växellådskonstruktion som kallades m45 som var 4 växlad. denna bygdes sedan ut med m46 (od) och m47 (5 växlad) men är i princip samma låda i botten som m45. dessa passar på din standard spränkåpa men då blir lådan snedställd vilket går att leva med enligt vissa, å andra jagar desperat efter "rätt speängkåpa" som tillverkades ett år av volvo. där passar b20 och m45/46/47 hand i handske.
motorbyten, allt beror på hur nitisk besiktningsmannen är.. vissa vet jag har släppt igenom 140 bilar med b230ft motorer utan problem trots att bilarna varit reggade med b20 sug. andra gnäller om du satt på sportluftfilter på en b20... Ingen har mig vetligen gjort b230konverteringar på löpande band vilket antagligen gör att alla 140 med b130 har olika lösningar.. vissa kapar i framvagnsbalken, vissa byter tråg, vissa kör snedstält, vissa kör rakstält.. allt för att passa just den ägarens behov.