Ja! Nu var det ett tag sen man uppdaterade tråden här... Närmare bestämt ett halvår... Men nu blir det ändring på det.
Mycket har hänt sen senast, både gott och ont!
Hela sommmarn har gått och bilen fick en olycklig tendens att bara tvärdö ibland. Efter lite funderande bestämde jag mig för att kolla över bränslesystemet. Tömde bensintanken och i den hittade jag en massa vit sörja, en gummibricka och tio kronor
Allt detta satte alltså igen soppaslangen i tid och otid. Blåste även ur bränsleslangen med tryckluften och det visade sig vara MYCKET vit sörja i den... Åtgärdat!
Har bytt förgasare till en som är nydonad, bytt ventilkåpa och packning och har även gjort en riktig service. Ny olja, nytt filter och gått igenom allt! Ny generator och ny laddregulator även ny drivrem monterad. Kopplade även om hela stereosystemet då det till 90% bestod av skarvningar och sockerbitar... Nya kablar riktigt dragna och nya högtalare, vanliga i dörren och hatthyllan såklart... Inge baslåda och sånt skit...
Drog nya kablar och kopplade in en diskret knapp till extraljusen så man kan välja mellan två och fyra extraljus! Även nya kablar och en liten switch till varselljusen kopplades. All el har gåtts igenom och allt elektriskt funkar nu klockrent!
En ny kylare har monterats och en sprillans ny termostat, alla kylarslangar är bytta till nya också även in i värmepaketet.
Har även bytt säte till ett modernare men har nu lite beslutsångest om hur jag ska gå vidare med det, bilder längre ner!
Men mest nämnvärt är att bilen besiktigats och den klarade den lömska Bilprovningens alla provningar med bravur. Ingen ombesiktning behövdes! Går två år nu utan bess!
Men läsning är tråkig utan bilder så...
Från den gångna sommaren, halv fem på morgonen så tvärdog bilen och visade inga tecken på att starta... Detta orsakades av all skit i bensintanken! Passade då på att ta lite fotografier! Här är två bilder
Nybesiktigad och nytvättad! Och såklart lyste inte ena varselljuset... Det problemet eliminerades när elsystemet fick sig en genomgång!
Bilder från CCW 2012! Blev dock bara två bilder från våran stuga.
Öllåda på taket såklart! Polarna hävde öl men agerade chaufför så blev inge bärs för en själv... Tyvärr!
Sommaren var inte tråkig och många minnen blev det med bilen!
Vinterpuckar monterade på pentafälgar! Satt rätt fint tycker jag
144a och nyförvärvet. Sladd60n, bra att ha så man slipper bruka 140n på saltade vägar! Svetsdiffad och donad!
Monteringen av nya sätet, tog från en Volvo S40, matchade faktiskt ganska bra med svarta inredningen. Svetsade fästen... MEN...!
Tyvärr så måste jag klippa sönder den fina golvmattan för att fästena inte ska sticka upp... Och sen blev det svårt med ena fästet pga defroster slangen som går efter hela sidan på golvet... Förarsätet sitter där men är nog mer sugen på att få tag på äkta svart/gråa galonsäten... Va tycker ni? Kan slänga upp en bild sen hur det ser ut med all inredning ihop...
Hur som helst så ska nog toppackningen bytas då den uppvisar symptom på spricka i packningen... Har flera kompletta sotningssatser liggandes så det sker nog snarast. Passar då även på att byta till ny vattenpump och porta och plana toppen och i med större ventiler!
Bilen står just nu vilandes då jag inte vill använda den på saltade vägar allt för mycket... Rattar 360 för tillfället!
Otroligt fula bilar!
Men kommentera gärna!
Over & Out!
Volvo140 - Backström