Hej, Tänkte göra en projekt tråd om min renovering av 142an.
Detta är min första bil renovering så kraven blir väl inte allt för högt ställda men jag hoppas på att lära mig mycket efter vägen och har du något bra tips så varsågod att kommentera! När jag fick den så hade den stått i 7år, men efter nån sup i tändstiftshålet och lite förgasarvätska så hoppade den igång och hade perfekt tomgång trots att bensinen var 7år gammal. Lite rekande på bromsarna och jag körde prickfritt raktigenom besiktningen! Men den var rostig på sidorna av stenskott. Bakre skärmkanterna och trösklarna var också riktigt dåliga bitvis. Höger framskärm var också tvungen att bytas på fästena till blinkersen hade rostat sönder helt.
Så här såg bilen ut nä jag hämtat den:
Inredningen var inte heller så dålig:
Dåliga skärmkanter och sparklådor:
Här har jag punktblästrat alla rost prickar på sidorna, bytskärmkanter, framskärm och lite små plåt. Så här såg den ut när jag tog fram den efter vintervilan. (Skulle jag kunna göra om detta skulle jag inte svetsa omlåt med skärmkanten på utsidan utan svetsa kant i kant istället. men de är försent nu och som sagt man lär sig på vägen.)
Lite rost på ena framskärmen, Bort kapat:
Dit svetsat:
Och rostskyddat:
Bytt en bit i tröskeln:
Tagit bort lister, slipat ner svets fogana mer och rostskyddat allt innan spackel:
Det är alla bilder jag har nu men jag ska ta mer på spackel jobbet när jag ska till bilen igen.