Måste ju få lägga upp en tråd om mitt nyförvärv. En ganska fräsch californiavit 142a som bara har gått 14000 mil och är i orginalskick mestadels iaf. Lite ytrost här och var men med en massa charm tycker jag =)
Inte kör med sen början på 2000 och innan dess inte körd med på länge så nu har jag tänkt att fixa en besiktningstid och sen se vad som behöver åtgärdas för att få den körduglig och laglig.
Innan den slutade att användas blev det monterat nytt avgassystem och nya bromsar runt om. Efter att ha pumpat fram lite soppa till förgasaren för hand och sen bytt ut brytaren för att fjädern på den hade gått av så startade den =)
Underbart =) Nåja. Den här tråden vore ju värdelös utan bild. Fler bilder kommer kanske sen när den fått skölja av sig dammet som var på den efter dom åren i garaget.
-----------------
Idag var jag med den nya pärlan på bilprovningen och tänkte se vad jag får för arbetsschema. Det jag redan märkt och visste innan var självklart bromsarna. Dom kärvar och är anliggande så blev inte ens ett bromsprov. Men vet att den även drar snett så det bör ju åtgärdas. Även handbromsen kärvar lite och vill inte släppa som den ska. Sen annars är det väl en allmän rundsmörjning. Dörrlås och sådant måste smörjas. Och fram tills besiktningen idag trodde jag att det var stödlagergummit till mellanaxeln som var dåligt och uttorkat som knirrade och gnisslade men kom fram till att det är någon del i gasstaget.
Riktigt irriterande ljud det där och svår att lokalisera men bara att smörja upp hela gasfunktionen. Annars är det väl inte så mycket mer inför besiktningen. Det jag vet att jag ska kolla upp är en bagagerumslist och spegeln på förardörren. Den hänger så tråkigt så det måste åtgärdas.
------------------
Har ikväll börjat kolla upp bromsarna. Får inte tillbaks kolvarna utan att släppa på luftningsnippeln. Misstänker backventil i alla bromsslangar. Köper alla 6 nya så är jag säker på att det inte är dom. Är det inte dom så verkar det bli en renovering av huvudbromscylindern. Imorn ska jag även försöka smörja upp handbromsvajrarna och kolla över gasreglaget.
------------------
Har ikväll börjat kolla upp bromsarna. Får inte tillbaks kolvarna utan att släppa på luftningsnippeln. Misstänker backventil i alla bromsslangar. Köper alla 6 nya så är jag säker på att det inte är dom. Är det inte dom så verkar det bli en renovering av huvudbromscylindern. Imorn ska jag även försöka smörja upp handbromsvajrarna och kolla över gasreglaget.
Kopierar detta från amazonklubbens forum.