Hej!
Nuså slänger jag upp en projekt tråd nu när jag känner jag kommit igång lite!
Gamla motorn är ur och slängd pga av diverse överfall och sånt som blev till smulor!
Nya motorn håller på att byggas ihop!
Allt nytt och fräscht, i stort sett i alla fall!
Setup:
Steg 3 topp
B20 92 mm
Mahle kolvar 92 mm, (ej smidda pga ekonomin ej tillåter detta)
Weber 45 med trattar och pipercrossfilter.
Extractor rör.
Timo 848 kam, i stort sett ny.
Lättad vev och svänghjul.
Viktade stakar.
Ståldrev.
4 puckad lamell, värre tryckplatta.
Elbränslepump och bränsleregulator.
Givetvis kommer samtliga lager och packboxar vara nya.
------
Det som är gjort är följande:
Nyinslipade ventiler på toppen. (mycket fräsch i övrigt)
Vev och svänghjul lättat.
Vev och svänghjul inlamnat på balansering skall vara klar till mitten nästa vecka.
Blocket nyborrat.
Gjorde ett försök att trycka i nya kamlager men blev inte lyckat, så det lämnas in imorgon eller måndag!
Stakar viktade
Detta var motorn..
Bilen:
Störtbåge kommer ev. åka i bilen då jag har en som jag får gratis, som sitter i en 142. Men det är om orken finns till detta!
Sportstolar.
Rostlagning motorbrunn, lite svetsande inget större. Gjort det mesta,
Inte mycket kvar, innan det skall lackas i motorbrunn.
Inunder bilen blir det väll lite massa skrapning där det börjat släppa och på med nytt.
Så allt blir sjysst, kommer ju blir en bil för finåka ej användas som bruksbil, det finns de andra bilar för
Hoppas på motorstart i slutet av nästa vecka om dom inte är för sega på motorslipen!
Bilen kommer att besiktas med det som ska sitta på och överskrider effekten den gräns där man måste uppdatera bromsar osv, så kommer det göras.
Men i vilket fall kommer andra dämpare och fjädrar åka på.
Lackering kommer troligtvis ske när allt är klart dvs, framåt sommarn förhoppningsvis.
-----
Det som är det tråkiga är att jag rycker in i lumpen 28/1 -08.
Så kan hända att det inte blir så ofta tråden kommer uppdateras då, men hoppas det är okej. Kommer uppdatera så ofta jag kan.
Här kommer lite bilder!