Har fått hem lite delar; bl.a. NOS styrservoslangar, delar till framvagnen, och mitt 4-1 grenrör (se nedan). Denna är blästrat och har fått en ytbelägning som håller! Detta proces heter flamsprutning eller metallisering som grabbarna på blästringsfirma säger. Det är ett aluminiumskickt som man lägger på efter man har blästrat materialet. Aluminiumet görs flytande med hjälp av en flamma. Sedan blåser/sprutar man aluminiumet mot grundmaterialet (grenröret), och det sitter som attans! Dessutom tål det höga temperaturen med andra ord håller det sig snyggt och skyddar materialet kontinuerligt. Nu ska jag packa in grenröret med avgasbandage så att bränslet i förgasarna inte kokar bot med varm motor.
Denna behandling är ett måste om man packar in grenröret; annars försvinner den pga. 'termisk slitage'.

Har som sagt fått ihop allt för att kunna bygga ihop framvagnen igen, se bilden nedan. Jag har Superflex PU bussningar, Lesjöfors fjädrar och R Sport dämpare. Självklart byggs den iop med nya/galvade bultar/brickor, nya gummibuffert, nya hjullager osv.osv. Förhoppningsvis kan jag få med framvagnen imorgon; när jag hämtade grenröret idag var det precis grundat, de skulle försöka färdiglacka den ikväll eller imorgonbitti (så att det var tillräckligt torkat för att kunna ta med det i slutet av eftermiddagen....). Vi får se!

Sedan tänkte jag börja bygga ihop styrsnäckan igen, om jag hinner. Annars får det bli något som jag kan göra på middagsbordet på en vardagskväll...