Får jag lov att presentera…..GOLDIE !
GOLDIE är en 144GL -74års modell med typbeteckning 1444941 A utan S-koder och är alltså en GL med taklucka med M40 och svart skinn inredning.”Tyvärr” sitter det en B20A i bilen nu, men den är renoverad och fungerar mycket bra. Jag fick två stycken kompletta B20E motorer med i affären. En av motorerna skall vara bilens orginalmotor. Hon rullar nu på 205/55-16 dubbdäck. Interiört sitter det en överdragsklädesl som matchar exteriör färgen. Chokereglaget ser ut att vara från en Amazon.
Jag köpte henne i Örebro, besiktigad och ”körklar” och gillar utmaningar, så med följebil och nytecknad försäkring, så kördes hon de ca 28 milen hem. I stort gick resan hem bra även om den inte var helt smärtfri.
Min plan är att hon skall fungera som bruksbil och jag använder henne redan dagligen. Jag har ändå en lista med saker jag skulle vilja förbättra tex
[] Byta den något rostiga o buckliga bakluckan
[] Byta den något rostiga huven och fixa blanklist till den.
[] Montera stänklappar bak
[] Byta ratt till original eller liknande storlek, nuvarande är något för liten för min smak
[] Fixa de spruckna sömmarna i klädseln
[] Montera gummilist bak mellan kaross och stötfångare
[] Montera VOLVO emblem på bakstammen
[] Städa upp mittkonsollen med knappar och täckbrickor
På längre sikt skulle jag vilja
[] Renovera och montera B20E motorn.
[] Byta vänster bakskärm och fixa resterande rost samt lacka om bilen. (men detta lär dröja)
Men som sagt en bruksbil som jag i första hand tänker använda och njuta av
/ sven