av Torbjörn A » 2013-02-23 13:46
Volvia framförde under förarbetet till denna försäkring att skaderegleringen skulle ske "med silkesvantarna på" som man uttryckte det.
Volvia har ingen möjlighet att låta svårt skadade fordon behållas av försäkringstagaren och de fordonen ska heller inte tillbaka på vägarna som potentiella dödsfällor. Det är inte andemeningen med Volvias och klubbens tanke med att man ska ha möjligheten att få behålla sitt fordon.
Jag vill heller inte diskutera hypotetiska fall och allmänt tyckande om rätt och fel.
Efter att en skada skett har Volvia accepterat att vid tvistemål utbyta/inhämta information från klubben för att reglera skadan så rättvist som möjligt och där ta i beaktande om försäkringstagaren önskar behålla fordonet om skadan inte kan repareras inom de ekonomiska ramar som finns i villkoren. Jag förutsätter att den överenskommelsen fortfarande gäller och Volvia har heller inte meddelat annat.
Som Robban skriver är Volvia och IF de enda bolag som det går att föra denna diskution med och baserat på egna erfarenheter sköter sig Volvia med den äran. Jag har inte fått några rapporter om medlemmar som fråntagits sin klubb-bil mot sin vilja. Däremot är de jag pratat med mycket nöjda med skadehanteringen.
Jag ser ingen anledning att föra fram denna fråga till Volvia förrän det finns ett aktuellt fall där man i så fall vill lösa in en Volvo 140/160, som inte är trafikfarligt skadad, mot medlemmens vilja.
Vad som sker med andra fordon där man åtnjutit samförsäkringsrabatt är inget klubben ska engagera sig i utan det är ett ärende mellan Volvia och försäkringstagaren då det inte rör sig om en Volvoklubbsförsäkring.
Torbjörn Agnevik
Försäkringsansvarig
Svenska Volvo 140-klubben