Å så var det hon med de kluriga frågorna igen...
Det finns ju rätt mycket detaljer i bilen som är gjort av gummi. Gummi är ett suveränt material om det sköts om ordentligt. Men om det inte tagits hand
När jag hängde i stall förr så hade vi lite "metoder" för hur vi tog hand om alla små gummidetaljer i utrustningen och tja, det funkar ju lika bra på gummigrejer i/till bilen.
Mycket som bara är lite stelt och gammalt går ju att tvätta ordentlig (typ diska), ge en ordentlig skrubbning med svamp, låta torka och sen smörja in med glycerin. Glycerin är bra och snällt mot gummit och hittas för en billig peng på närmsta Apotek. Silikonstift (sånt man smörjer dörrlister med på vintern, finns på tub med,sprayen är lite klen) funkar jättebra men häxblandningar med olika lösningsmedel, sadelfett, äggula... osv, av olika slag skulle jag hålla mej borta ifrån. Det finns en hel del andra metoder som till synes först verkar bra men som i längden är uttorkande och förkortar livslängden på gummi. När man smörjt ordentligt och låtit torka en stund ser det ut som nästan nya delar. Saker som precis ska till att börja och spricka kan också gå att rädda på detta vis.
Om man använder varmt men inte hett vatten när man rengör mjukas gummit upp och tar åt sig insmörjningen bättre dvs man får ett bättre resultat.
Nästa steg för mej nu är att kolla över alla lister av mjukgummi i bilen, ta loss dem (de hänger jäkligt illa just nu) och kolla över vad som går/är lönt att räddas och vad som måste kompletteras.
Men så undrar jag... Jag har läst/hört att man kan koka eller ångtvätta listerna och få dem svarta och snygga igen. Jag antar att det innebär att de blir mjuka också eftersom jag vet att de påverkas av värme och varmbad. Tillfälligt töjer de ju ut sig lite då (så kan man ju dra på trånga lister, gummipackningar etc) men jag tror att de går tillbaka helt oavsett hur gamla de är, dock ska man nog inte hålla på och dra i dem då heller om de är lite torra/gamla.
Är det någon som provat att koka/värma sina lister? Blir de svarta och fina igen på så vis? Får man någon materialutnötning om man håller dem varma för länge?