Nu är det så att jag har köpt ett grundfärgspaket från billackering.eu för typ 600kr. Det är en 5:1 grundfärg alltså 5 delar färg och 1 del härdare som jag har förstått det? med andra ord 1/6. På beskrivningen står det 0-30 % förtunning, det betyder väl att det GÅR att lacka med 0?. Jag prövade lacka för kanske 1 vecka sen och det gick väldigt dåligt:/ har en blandnings kopp där man fyller färg till A sen härdare till B sen förtunning står det 10 20 30%. och jag tänkte att jag inte skulle ta för mycket förtunning för det va typ 7 grader ute och då är färgen ganska tunn? så jag tog 15 % förtunning, kan möjligtvis blivit lite mer? När jag skulle prova lackera så hedde jag blandade färgen i sprutan, gick ut och koppla i kompressorn osv, sen när jag skulle lacka kom de nada färg, alltså de kom så lite att om jag skulle täcka en yta på 10 cm åt varje håll så var jag tvungen stå och spruta fullt i kanske 20 sek då hade de täckts :S Provade köra 2 bar på kompressorn och 7 bar men inget gjorde nån skillnad. När jag sen gav upp och tänkte rengöra sprutan och hällde i thinner för att rengöra, hällde i kanske 1 dl, skakade runt, men samtidigt var de lite färg kvar, så jag antar att blandningen var väl upp mot 50% thinner, och då när jag sprutar så tar det 2 sek sen sprutar den huuur bra som hellst?? så då tänkte jag att det var nå skit i munstycket eller någe? Men någon dag efter så va jag tvungen prova igen, och helt säker på att inget skit var i munstycket, så då tänkte jag attt jag skulle prova utan thinner alls och se om det blev samma sak? och det blev det, komme inge färg alls. Så min fråga är då är det så att jag kanske MÅSTE ha upp mot 30% thinner för att färgen ens ska komma ut:O? Det är en billig skitspruta från clasohlson, jag valde att köpa den för att den har 1.8mm munstycke och på grundfärgen tänkte jag att det inte spelar så jätte stor roll om det blir 100 för det ska enda slipas ner? Jag har också hört att endel har borrat hål längst upp för sprutan för det är inte tillräckligt stort hål så koppen får inge luft:P
edit: Tänk att det var 7 grader också, hade det varit 20 grader hade jag behövt 40% thinner då? låter helt sjukt:S