av Robban » 2013-05-11 20:00
Jag tror att Volvoraggare är en yngre förmåga som är i inkörsporten för att bli en mer accepterad raggare. Nytaget körkort och man hade inte pengar att köpa en Impala 64 4d stolpe att köra omkring i så det fick bli en PV, amazon och senare 140 att börja med.
När jag var yngre och vistades i jämtland på 80talet var Volvoraggare mycket vanligt. När man snackade med killarna var ju drömmen en jänk och det var det man sparade och försökte köpa efter Volvon. Det var nästan värre att köpa sig en valiant med 225a sexa i för då blev man väldigt tråkad av V8 raggarna men samtidigt så såg Volvoraggarna upp till Valleraggaren. 50 talets typ av raggare finns det nog inte så många kvar av idag då dom har delat sig i två grupper idag. Dagens grisraggare som ställer ut på raggarbil grandprix i Haninge där bilen ska vara så förstörd som möjligt och att man ska vara så skitig, grisig och vidrig som möjligt och sedan har vi "fin Raggarna" som håller sin bil i fint skick och cruisar med dom mer för att visa upp bilen än att ragga fruntimmer.
Moonshine och Old iron är 2st raggarklubbar som försöker leva mer som raggarna gjorde på 50talet, jänkare i bruksskick som man är rädd om men vågar festa i och använda, dock slår man inte sönder sin egna bil. Riktiga raggarfester i klubblokaler men 50tals musik och någon inhyrd strippa.
Att cruisa och meka för att slippa tristessen tror jag inte på då mekandet är ofta en hobby och ibland nödvändig för att kunna vara motorburen ungdom. Det är en livsstil...
Allt kul man gör är väl för att slippa ha tråkigt eller? en del spelar golf, en del sysslar med kaninhoppning, en del läser böcker och en del mekar med bilar och det behöver väl man inte forska i för att fatta?
If you are a Buddhist, you go to Tibet.
If you're a motorhead, you go to Bonneville.