skanke skrev:Nu är jag inte helt 100 på exakt hur det är gjort. Men enligt schemat har man ritat impulskontakterna som två brytare. Och jag har för mig att dom jobbar i 180grader motfas och jag har även för mig att boxen registrerar något medelvärde. Man kan då tänka sig att man antingen lägger ut en signal på 12 och sedan mäter på 21 och 22. Eller tvärtom dvs lägger ut en signal på 21 och 22 och sedan mäter på 12 för att få ut varvtalssignal till boxen.
Funktionen med mätning av medelvärden är lite väl avanserat för 70talets d-jet, spridarkontakterna är två å grund av att det finns två spridarbanker. Kopplar man bort eller har dålig kontakt på en av brytarna öppnar enbart två av spridarna. någon mätning av medelvärde förekommer troligtvis inte, och med mekaniska brytare hade det inte gått att få något riktigt vettigt värde att räkna på ändå. Därimot antar jag att man plockar ut varvtalssignal på en någon av brytarnas kretsar, vilket man bör ha kunnat göra på tändsystemets sida egentligen. Anledningen till att man tar varvtal på impulskontakterna tror jag är för att man ville hålla systemen skiljda åt.
Att man i orginalutförandet mittenstiftet jorda i boxen tror jag är dels för som Fretchi säger, en gemensam jord men också att detta systemet ifrån början inte var utvecklat av volvo utan bosch som ville kunna använda samma eller liknande komponeneter till så många bilar som möjligt.
Är det förresten någon som vet med hur täta intervall D-jet är mappad?