Hej,
Efter tidigare dispyt i orginalforumet lägger jag upp ett kreativt förslag här. Vi har ju en FAQ tråd, Men! Jag har ett förslag som jag tycker kan vara värt att testa. Skapa en "How to" tråd, där det endast får göras trådar där man presenterar ett problem och en fullständig lösning. Man bör göra dessa enligt en mall som skulle kunna se ut så här:
1. Rubrik: Ex. Läckande Värmekontrollventil
2. Felbeskrivning: Presentera vad det är du skall lösa, håll denna kort, enkel och välbeskrivande.
3: Svårhetsgrad: Här skulle man kunna göra ett liknande system som "Förstör det själv" böckerna, graderat från 1-5. När man sätter svårighetsgrad så utgå från att alla är "äpplen" som aldrig rört en bil innan.
4: Nödvändigt material, pris, samt alla verktyg man behöver.
5: Beskriv steg för steg hur man går till väga. Ev. saker att tänka på som kan gå fel vid olika moment osv. Bifoga gärna bilder som visar tydligt vad man menar, kanske markera med pilar osv. för att undvika missförstånd?
Om folk har invändningar mot hur man gör samt tips på förbättringar, skriv då detta i ett svar, det är sedan upp till författaren att korrigera sin "how to" och moderatorn att ta bort svaret för att hålla tråden ren och snygg. Övriga frågor ang. tråden tas upp i avsedd del, ex. orginal eller trimmat. Denna del skulle isåfall fungera som en digital rep.handbok där allt bygger på verkliga personers erfarenheter och lärdomar. Vi kan lägga upp allt från vanlig service till att riva och bygga ihop en motor. Inga krav behöver hållas ang. orginal delar eller inte. Om man ex. tänker visa hur man monterar en ballofix istället för värmeventil klargörs detta tidigt i rubriken.
De enda riktlinjerna bör vara att man på något vis kan koppla det som användbart material till 140 serien.
Vad tror ni?