av EnligtLagMattsvart » 2011-09-06 12:49
av villej » 2011-09-06 13:17
av Amarace » 2011-09-06 14:03
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-06 14:33
villej skrev:Hej!
Har du efterfyllt systemet så att vätskenivån ligger mellan max och min på exp.-kärlet? Har du bytt termostat? Fungerar vattenpumpen? Har du försökt använda kylarrensningsmedel (t.ex. från biltema)?
Mvh,
Amarace skrev:Tycker det låter som att vattenpumpen gett upp, säkert bara nån vinge kvar el liknande.
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-06 17:03
fretchi skrev:Har du luftat systemet?
av fretchi » 2011-09-06 21:57
av villej » 2011-09-06 22:03
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-06 22:19
fretchi skrev:Hänga upp expansionskärlet så det hänger en bit högre än resten av systemet, samtidigt som man varmkör motorn med expansionskärlets lock avskruvat. Har du luft kvar så funkar det ju aldrig särskilt bra.
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-06 22:26
villej skrev:Med att "lufta systemet" avses att man tömmer det på luft, dvs säkerställer att inga luftfickor dröjer sig kvar i något skrymsle. Så vitt jag vet luftar man kylsystemet genom att varmköra motorn, låta den svalna, fylla på vatten i exp.kärlet till maxnivån och upprepa proceduren till exp.kärlet förblir fullt efter avsvalning. När jag bytte kylarvattnet på min bil fick jag fylla på en 2-4 ggr innan nivån stabiliserat sig och systemet blev fullt.
(Såg precis att fretchi postat en annan metod. Båda hans och min borde fungera.)
av Gunnar S » 2011-09-07 00:04
EnligtLagMattsvart skrev:Hej! jag har ett står problem med min volvo 142 74a Automat
den jäveln vill inte sluta koka , har försökt med allting hoppas jag kan finna tips på detta forum.
ska försöka förklara så gott jag kan,
Har bytt kylare, inga som helst förbättringar
Bilen gick och köra med utan termostat, den mådde väll inte så bra längre sträckor ,
har nyligen kastat i en termostat inför vintern, Värme kommer i bilen men någon så kallad volvo värme är det långt i från.
man hör nere vid termostat huset att vattnet kokar rejält , bilen b.rjar spotta och fräsa vid 90 km , 70 går att köra i .
Finns det någon kanal rensar guka å köpa`? typ som kylar rensning , fast för kanalerna i motorn ?
Sitter verkligen fast, har inge mer ide vad det kan vara .
Uppdatering , Tog bort termostaten igen, har inte kört med nya kylaren utan termostat, det vissa sig att Temperatur mätaren håller sig nu nät och jämt under rött, det gjorde den inte med förra kylaren, då va den på max :/
Men varför vill den inte funka med termostaten? Måste ju ha värme i vinter Blir tokig
av fretchi » 2011-09-07 07:16
av Gunnar S » 2011-09-07 11:13
EnligtLagMattsvart skrev:Amarace skrev:Tycker det låter som att vattenpumpen gett upp, säkert bara nån vinge kvar el liknande.
Hej! sitter en ny vattenpump pån, 3-4 månader gammal, kan det va så att den redan har gett upp? jag böt vattenpumpen för vi trodde den gamla hade säckat ihop. men den fortsatte koka även efter bytet
av Amarace » 2011-09-07 12:07
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-07 14:48
Gunnar S skrev:EnligtLagMattsvart skrev:Hej! jag har ett står problem med min volvo 142 74a Automat
den jäveln vill inte sluta koka , har försökt med allting hoppas jag kan finna tips på detta forum.
ska försöka förklara så gott jag kan,
Har bytt kylare, inga som helst förbättringar
Bilen gick och köra med utan termostat, den mådde väll inte så bra längre sträckor ,
har nyligen kastat i en termostat inför vintern, Värme kommer i bilen men någon så kallad volvo värme är det långt i från.
man hör nere vid termostat huset att vattnet kokar rejält , bilen b.rjar spotta och fräsa vid 90 km , 70 går att köra i .
Finns det någon kanal rensar guka å köpa`? typ som kylar rensning , fast för kanalerna i motorn ?
Sitter verkligen fast, har inge mer ide vad det kan vara .
Uppdatering , Tog bort termostaten igen, har inte kört med nya kylaren utan termostat, det vissa sig att Temperatur mätaren håller sig nu nät och jämt under rött, det gjorde den inte med förra kylaren, då va den på max :/
Men varför vill den inte funka med termostaten? Måste ju ha värme i vinter Blir tokig
Gamla bilar måste behandlas med den största respekt. Att svära och "kasta in termostater", lite hur som helst, leder bara i fördärvet. Bilen spottar och fräser åt dig för att du är en respektlös drulle, helt enkelt. Jag brukar alltid klappa min bil på instrumentbrädan när vi varit ute en sväng. Den kokar aldrig, eller morrar & fräser åt mig. Bara ett tips...
Skämt åsido.
Det som nu återstår är att konstatera att du har stöpp i systemet, eller en kombination av det och att du inte har luftat rätt å riktigt.
Töm kylvätskan. Färg på den??
Är bilen nyinköpt? Har du nån historik alls på den? Har du alltså upplevt dessa bekymmer tidigare?
Trots att du bytt kylare kvarstår fenomenet... Det beror på att proppen sitter på annat håll. Kanske nån har kört med tillsats av HEL Ingefära?
Spola igenom motor och även värmepaketet. Finns dunderpreparat på marknaden. Annars kan du göra nåt riktigt radikalt och köra i ett par diskmaskinstabletter i sköljvattnet. Starta och kör igenom en god stund. Töm. I med nytt vatten och skölj ordentligt. Upprepa.
Slutligen gör du som fretchi föreslog: Hänger upp expansionskärlet med t ex. en svetstråd i huvlåset. Fyll på med glykol enligt rätt dosering via expansionskärlet, upp till strecket. Kontrollera tempmätare.
Håller den tempen? Klappa instrumentbrädan.
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-07 14:49
fretchi skrev:Ja, klappa instrumentbrädan glömde jag nämna. Det kan vara ack så viktigt . Har bilen satt sig på tvären så är det dock inte säkert att ens det hjälper. Då får man smöra mer .
En sak jag kom att tänka på. Vattenfördelningsröret i toppen. Kan det ha lossnat så det inte fungerar riktigt?
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-07 14:58
Gunnar S skrev:EnligtLagMattsvart skrev:Amarace skrev:Tycker det låter som att vattenpumpen gett upp, säkert bara nån vinge kvar el liknande.
Hej! sitter en ny vattenpump pån, 3-4 månader gammal, kan det va så att den redan har gett upp? jag böt vattenpumpen för vi trodde den gamla hade säckat ihop. men den fortsatte koka även efter bytet
Det där med vattenpumpen kan faktiskt vara nåt. Kom ihåg att den ska sitta mot 2 plan. Blocket och toppen. Blocket brukar inte vara nåt problem.
Mot toppen kan det krångla till sig eftersom du har 2 gummipackningar/ringar som ska ligga rätt i sina respektive urtag. Det kan halka fel där och om man dessutom tänker på att det finns 2 olika höjder på dessa ringar (beroende på vilken topp) så kan det bli snårigt. Kladdar man för mycket med packningssilikon och ska passa in och trixa så halkar man lätt fel.
Alltså, kolla in om du monterat pumpen rätt eller fel och om du har rätt gummiringar.
av EnligtLagMattsvart » 2011-09-07 15:01
Amarace skrev:Och jag har varit med om mer än en gång att vattenpumpen är skit efter ett tag, nån gång har hela impellern släppt från axeln, och en par gånger har "vingarna" bara lösts upp/försvunnit. Iallafall värt att kolla.
Var har du köpt vattenpumpen?
Annars är det nog till att börja riva tyvärr.
av Robban » 2011-09-07 21:57
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB