Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Spikande och glödtändande b20

Spikande och glödtändande b20

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Spikande och glödtändande b20

Inläggav karlryden » 2015-08-02 11:36

Hej, Jag kör en 144 -72. Den går väldigt bra och känns ovanligt pigg. Enda problemet är att den spikar. Jag har blivit tvungen att ställa tändningen på 5 grader f.ö.d, för dämpa spikningarna så gott som möjligt. Jag kör alltid på 98 och motorn ska vara i stort sett original. Dessutom glödtänder den när jag vrider av tändningen. Men detta är väl dock ett annat problem.

Jag har funderat på om vikterna och fjädrarna i fördelaren behöver bytas.
Någon som har något förslag om hur man kan få bukt med spikningarna?
karlryden

Re: Spikande och glödtändande b20

Inläggav 123 GT » 2015-08-11 12:14

Du kan ha mycket sot i förbränningsrummen som orsakar spikningen. Ett enkelt knep att kolla om det är sot är att tanka i lite diesel i tanken då du har lite bränsle kvar (20 liter bensin och 4-5 liter diesel) har du sot i motorn lär det komma ut och glödtändningen kommer att upphöra. Kom ihåg att tanka upp med bensin efteråt för annars kan den bli tungstartad då motorn kallnat.
AVG
123 GT

Inläggav karlryden » 2015-08-15 19:09

Ok, tack för tipset. Ska testa detta.
Jag kör en del landsvägskörning och tycker därför att sot och liknande borde uppstå i några stora mängder.
Kan sotet i toppen därför bero på att jag har fel stift? I så fall, ska jag byta till hårdare eller mjukare stift?

Tack för hjälpen.
karlryden

Inläggav 123 GT » 2015-08-17 10:23

Sotet har inte med tändstiften att göra. Det kan bero på korta körsträckor så motorn inte hinner bli riktigt varm, fel bränsleluft blandning el. dyligt, felaktig tändning. Glödtändning kan också bero på om man renoverat toppen och kanten som är mellan packningsplanet och förbränningsrummet är för skarp så det lätt börjar glöda där, det åtgärdar man genom att fasa av kanten så den blir mindre skarp.
AVG
123 GT

Återgå till Original