loranga skrev:
För att byta kylarvatten så gissar jag att man ska öppna någon slags ventil undertill. Fyller man på med vanligt vatten sen? Hur mycket glycol ska man tillsätta?
Hur rengör man kylsystemet? Var kollar man temperaturen?
Det finns en ventil i bakre ändan på blocket, men jag brukar oftast nöja mig med att öppna/lossa slangen som ansluter till kylaren i underkant.
Glykol och vatten blandar du med fördel i dunkar innan du tillsätter det, och jag skulle föreslå att använda blandningen 50/50.
Kylsystemet rengöres lättast genom att tillsätta vatten och en flaska kylarrengöring, köra motorn en stund (med värmepaketet helt öppet), tappa ur denna blandning och sedan tillsätta vatten+glykol=kylarvätska.
Temperaturen? Menar du temperaturen på termostaten? Den brukar stå angiven på termostaten.
loranga skrev:
Var beställer man bränslefilter (vilken typ)?
Du menar inte oljefilter nu då? Bränslefilter på bensinslangen är iofs inte heller någon dum idé att sätta dit, framförallt om där inte sitter något. Kostar 19:- på OKQ8 och monteras på ett par minuter. Oljefilter finns på Volvo, typ alla bildelsfirmor typ Laitis, Mekonomen osv samt på de flesta OKQ8-mackar. Kostar typ 60-90:-
loranga skrev:
Vilken typ av olja ska man ha i växellådan? Är det lätt att se var man ska fylla på någonstans? Vad är slutväxel?
Vissa säger växellådsolja, och vissa säger att det fungerar lika bra med motorolja. Det är hyffsat lätt att se var man skall fylla på, OM, man kryper in under bilen och kanske dessutom behöver skrapa bort lite gammal smuts från växellådan. Den brukar ha två pluggar. En för avtappning och en för påfyllning/nivåkontroll.
Slutväxeln är den klump som tar emot kraften från motor och växellåda och fördelar den genom drivaxlarna ut till hjulen. Kikar du under bilen bakifrån ser du den ganska lätt som centrat på bakaxeln. Tarvar så kallad hypoidolja.
loranga skrev:
Kan jag tanka 98 eller borde jag kolla upp det mer?
Du kan nog riskfritt tanka 98.
loranga skrev:
Och en förmodligen riktigt dum fråga, men vad är fördelaren?
Fördelaren är den del som fördelar tändgnistan till de olika tändstiften. Innehåller servicedelar som brytarkontakter, rotor och fördelarlock. Har även ett par små smörjpunkter.
[/quote]
Om kunskapen inte är den högsta, men viljan desto starkare skulle jag råda till att införskaffa någon form av servicehandbok. Finns ofta till rätt skapliga priser ute på tradera.