Hasse63 skrev:mruf skrev:För den rycker lite om man lösvarvar sedan låter den gå ner på tomgång så olja drar den nån stans.
Den drar olja genom ventilstyrningarna då du "lösvarvar".
Prova byt ventiltätningar. Ev renovera toppen.
"Bara" 1,5kg`s skillnad mellan cylindrarna är bra.
Okejokej kan nog mkt bli en renovering av toppen för ska endå byta blockpackningen så.
parbring skrev:mruf skrev:
Nu har jag kommit fram till att b20in drar lite olja eller ja en hel del för jag drar slut från MAX till MIN på stickan på ca:60-70mil.
Det roliga/tragiska är att det där inte är någon extrem oljeförbrukning för att vara B20. hehe. Men ventiltätningar brukar vara en vanlig anledning, samt allmänt trötta packningar och packboxar här och där. Prova dra åt skruvarna till oljetråget lite om du inte redan gjort det då dessa har en tendens att krypa ut lite med åren när packningen blivit lite platt.
En del motorer "spottar" lite ur tändstiftshålen då gängorna här ibland blitt lite misshandlade under åren.
mruf skrev:
Men hur funkar det där "munstycket" på insuget? har inte riktigt förstått det där en?
Vilket munstycke menar du nu?
Jag menar den nippeln som sitter på insuget som slangen går till från ventilkåpslocket.
Nu har jag varit nere till elmia med bilen vilket resulterade i ca:35mil när jag då komm hem var nu stickan presis över MIN då jag åkte var den på MAX.
En annan jag jag undrar för jag testade nämeligen innan jag åkte till elmia och sätta på ett slutet lock på ventilkåpan. I tanke på om det var ganska mkt olja som gick genom slagen till insuget.
Men det resulterade i att den tryckt ut MKT olja på ventilakåpan och öppnar jag ventilkåps locket är det ganska högt blås ut då.
Hur mkt blåser en b20 normalt om man tar bort locket?
Vet för några år sedan åkte jag en duett(epa) den har jag för mig inte blåste nått knappt förutom det som vart från vipparmarna självklart.