Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • B20 startar på rull start

B20 startar på rull start

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

B20 startar på rull start

Inläggav Carladlers » 2015-01-12 00:31

Tja! Min b20 i duetten startar endast när man rullar igång den. Detta har inget med tändningslåset att göra! Tändspolen är nyligen bytt. Kan det ha nånting med steften att göra? Någon som haft liknande problem?
Carladlers

Re: B20 startar på rull start

Inläggav Amarace » 2015-01-12 03:39

Hur kan du vara säker att inte tändlåset är felet?
Låter ju som att inte tändspolen får ström i startmotorläger, brukar vara felkoppling i tändlåset (ström till tändspolen går på radioläget).

Annars är det startmotorn som tjuvar all ström så det inte räcker till nåt annat, men det borde du märka på farten.

Börja med att mäta på strömmatningen på tändspolen att den verkligen får ström när du kör på startmotorn.
Amarace

Inläggav Carladlers » 2015-01-12 03:58

Jag har inget tändningslås. Därför vet jag. Jag kopplar spolen till plus och startmotorn till plus. Jag har laddat batteriet full och det är bra fart i startmotorn.
Carladlers

Inläggav Gunnar S » 2015-01-12 11:51

En förutsättning för att man ska kunna få rätt hjälp är att man redan från börjar bidrar med så mycket fakta som möjligt. Folk kan, i regel inte läsa varken andras tankar eller mellan raderna.

:arrow: Med detta sagt: Välkommen till forumet!

Du har alltså kopplat förbi tändningslåset - med en startknapp eller dyligt? Eller tvinnar du kablar under instrumentbrädan när du ska iväg?
Hursomhelst är ju funktionen densamma och får du ingen ström till tändspolen så är det kört.
Låter som en felkoppling, precis som Amarace föreslog.

Har felet uppstått nyligen eller har bilen kanske inte fungerat alls sen du köpte den?
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Tony » 2015-01-22 12:52

Instämmer att det är lite diffus beskrivning. Det enda jag kan tänka mig, på rak arm, är att du tappar spänningen till tändspolen när du drar på startmotorn. Eller att det är en "kass" tändspole som inte klarar av att leverera gnista under kanske 11 volt, vilket säkert underskrids vid startmotorns gång.

Testa med startkablar från en annan bil med motorn igång och hög tomgång/gas. Då torde spänningen hålla sig i närområdet till 12 volt. Startar den då så är det säkerligen tändspolen som är kass, som sagt. Annars får du bidraga med mer information. Vi är ju här för att hjälpa. Merparten av oss i alla fall...

edit: Ja, detta torde ju märkts med beskrivningen Amarace gav. Du kan ju också testa att skruva loss ett tändstift och se om det verkligen blir gnista då du kör med startmotorn. Bara motorn går runt så ska, i min värld, tändspolen också kunna leverera. Men det finns ju defekta och undermåliga också.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Svenne65 » 2015-04-08 21:20

Hej!
Nu är ju den här tråden lite gammal.Hade en SAAB en gång, den gick inte att starta på vanligt sätt men startade direkt när man rullade igång den. och felet var för litet avstånd på brytarspetsarna. kanske du har samma problem.
Användarvisningsbild
Svenne65

Inläggav ingvar » 2015-04-20 19:37

Hej sätt in en högefektspole och nyladdat batteri så löser det sig det gjorde det för mig när jag hadde det problemet som du beskriver
ingvar

Återgå till Original