Hasse63 skrev:B21 kom 75 och B23 ersattes 85-86 då kom B230 så var en ny motor där inte mycket är likt föregångaren. Så ca 10 år överlevde B21, 23 mot B18, 20 24 år. B230 blev klenare än B23 så nån förbättring vet jag inte om det blev. Först 90-91 blev det enligt mig gämförbara med B23. (ramlagerna)
Topparna därimot blev bättre.
Jag har för mig att B21 kom men SU HIF6 och 77 kom Stromberg.
Men men de va inte de vi skulle diskutera, utan B18 B20 som i det närmaste är okrossbara så länge de får olja och vatten.
Såvitt jag vet så passar inte kolvar och vevstakar från en 74 och nyare på en 73 och äldre av B20 heller (om man inte byter vev), ungefär samma "modernisering" som B230 blev, det är vev, vevstakar och kolvar som är den stora skillnaden. Så vi får nog säga att B18-B20 också hade en liknande förändring som gör att dom inte är likadana. Att säga att inte mycket är likt blir ju fel då det mesta ju är likt ändå. Topparna är i princip precis likadana förutom centrering av tändstift på B21/23-B230. Isåfall är ju topparna mellan B18-B20 mer förändrad då dom fick ändrade styrningar och väntiltätningar och större ventiler under åren, det är faktiskt stor skillnad mellan B18 och B20 om man granskar alla detaljer.
B18/B20 har jag själv varit med och "knäckt" ett flertal utan problem, när dom gått många tusen mil så drar dom olja och oftast lite slöa, tex min 144 med originalmotor som gått över 50000 mil, den har knappt nån kompression kvar känns det som och drar/ryker olja. Medans jag haft många B23 som gått 50000 mil som går utmärkt.
Självklart är ju bägge motorertyperna bra, finns inget tvivel, men att B18/B20 skulle vara så överlägsna är nog mer att man stirrar sig blind och inte vill ta in att något annat kan vara bättre/lika bra,
Så jag är mer neutral, tycker bägge motortyperna är bra, bägge har sina fördelar och nackdelar, stötstång är ju härligt och bra bottenvrid.
(och då har jag haft vääääldigt många olika Volvo med dom flesta motortyper mellan 55-93)
Av alla motorer jag har ståendes som blitt utbytta senaste 10 åren så är det en B230 som har knack, medans jag har 3 B20 och 2 B18 som har diverse fel (Lagerknack, komplös på en cylinder, lyftare el vevlager o.s.v) + att den i Expressen är komplös på en cylinder, och då har jag nog totalt ändå haft fler med B21/B23 än B18/B20 på det hela taget.
Men alla har vi olika smak/tycke och erfarenhet, och tur är väl det, det måste finnas olika åsikter
Edit, och jo, jag tycker väldigt mycket om B18/B20 och främst B30