Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • trimmad motor, vilken kam bör ja välja

trimmad motor, vilken kam bör ja välja

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

trimmad motor, vilken kam bör ja välja

Inläggav gringob23 » 2013-06-27 23:45

det är ju såhär att nu har jag haft min original b20 länge "hyffsat original iaf" d kam och planad topp är de som är gjort men nu har ja fått tag i lite rolig delar. Fick 1 folkrace motor med följande setup, planad topp 4mm 44/35 ventiler, lättat svänghjul, r kam, dubbla su, extraktor. Och en extra motor en b18 med b20 topp som är portad och 46/38.5 ventiler som är nyinsatta och okörda med, nya o blanka :) Så idag satte ja på suarna och extraktorer (läcker som fan) på min b20 med d kam och planad topp och de vart ett jävla mke bättre drag i den kan ja säga, så nu funderar ja på att sätta på den portade toppen med nya 46/38.5 ventiler då den är väldigt fräsch och portningen ser bra ut, förutom att ventilstyrningarna inte togs bort då de sattes i nya ventiler. Då undrar jag, borde ja slänga i rkammen också eller köra på d kam? Tycker nu att d kammen är lite lågvarvig till suarna, vill ha lite effekt på höga varv. Men ska också gå bruksas :) så r eller d kam :)? och sen undrar ja hur mke man får i hästar på ett ungefär om ni räknar att allt i motorn är toppskick så då vet ja vars ja kan hamna om allt är fräscht, alltså dubbla su, inge glapp i dom, r kam lagomt portad topp med 46/38.5 ventiler och extraktor

Edit: en till grej är att nu när motorn fick lite mer kraft så märkte ja att växelspaken flyger fan till handfacket när ja gasar fullt på ettan, motorkuddar och växellådskuddar ser bra ut, dock kanske dom är spruckna innuti, frågan är, är det bara motorkuddarna som styr växelspaken i sidled eller är de också växellådskudden? kanske ska byta alla iof

Det är tight!!!
Bild

Bild
144-72 | 142-71
gringob23

Re: trimmad motor, vilken kam bör ja välja

Inläggav Hasse63 » 2013-06-29 09:51

Svårt att få till R kam och SU riktigt bra, leta en kam som är mellan D-K och R så får du lättare till det.
Om du bara slänger i grejerna så kanske 100 hk, om du därimot lyfter i bit för bit om omsorgsfullt bearbetar alla delar så omkring 160hk.
SU kräver också kunskap så som synkronisering mm.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-06-29 12:33

Hasse63 skrev:Svårt att få till R kam och SU riktigt bra, leta en kam som är mellan D-K och R så får du lättare till det.
Om du bara slänger i grejerna så kanske 100 hk, om du därimot lyfter i bit för bit om omsorgsfullt bearbetar alla delar så omkring 160hk.
SU kräver också kunskap så som synkronisering mm.

satte i allting med min D kam ja har nu, lite nersliten men annars ganska fin, bilen gick väl ok, men inte blev de över 100hk inte och de tycker ja de ska bli med toppen suarna och kammen, fast det enda är att ja inte riktigt fick till suarna, kan bilen bli slö om suarna inte lirar 100 tillsammans eller är de mest bara liksom för körbarhetens skull alltså att den kan bli svårkörd? för den har bra tomgång, går hyffsat att varva men den dör vid 140, har tänkt ta bort extraktorgrenröret nu då de läcker som f"n, ska kapa ett av mina original grenrör idag och se om de blir tätt, vad jag har hört kan den nästan gå sämre med extraktor om man kör bara lite trimmat? sen gasreglaget till suarna är så sjukt dåligt, går fasen inte justera nästan, den ena förgasaren har glapp så den börjar inte gasa föräns den andra har gasat i typ 5mm, visst justerar man efter det på stagen men de känns lite hopplöst nästan.. läste på nåt amazonforum ellerva de nu va att när man ska ställa in munstycket ska man lyfta på kolven och om ja t.ex lyfter den bakre förgasaren och tomgången sjunker jätte mycket mer än om ja lyfter främre gasarn, då ska ja fetställa den främre lite mer? stämmer det? för nu när ja gasar utan fiulter så far kolvarna upp ja inte tillsammans iaf, den ena före den andra :) rätt saftigt också, den ena kan nå toppen då den andra är 70 % öppen
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav luddig kaninfot » 2013-06-29 22:33

Hej ett extraktor rör har du ingen hjälp av på din setup,orginal funkar fint
och att sedan din kamaxel är lite sliten är inget bra,bara att byta den och lyftarna
Och om du har 5 mm glapp som du säger är det ju ingen i mening att försöka att
ställa in dom,,så plocka isär dom och kolla vad det är som är fel
luddig kaninfot

Inläggav Hasse63 » 2013-06-30 14:03

Finns inga genvägar att få till det.
Fixa glappet i gasreglaget och byt kam, du får aldrig motorn att gå rent med en sliten kam.
Följ sen min länk

viewtopic.php?f=21&t=3584&p=30718&hilit=Grundinställning#p30718

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-06-30 17:30

Hasse63 skrev:Finns inga genvägar att få till det.
Fixa glappet i gasreglaget och byt kam, du får aldrig motorn att gå rent med en sliten kam.
Följ sen min länk

viewtopic.php?f=21&t=3584&p=30718&hilit=Grundinställning#p30718

Okej, fixar gasreglaget först då :) har kollat på den länken du länka flera gånger :) ska följa den idag efter ja fixat glappet :) men ja läste nåt annat som ja tror du hade länkat eller kanske va nån annan
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

Där om man bläddra till sida 14 trorja de är då står de att man ska lyfta kolvarna och se om tomgången höjs/sänks då vet man om dom går för fett eller tvärtom
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav gringob23 » 2013-07-01 16:14

Om motorn tar olja via en kolv, rätt mke också ryker som uta h"""""Te brukar den tappa komp då också eller äre bara oljeringen som farit och påverkar inte komprissionen? för han har blrhat blåryka något så himmelskt mycket och nu toppar han bara 140 blås och de gör han ju men org motor ju.. har en fräsch motor i en annan 144 som ja hade tänkt ta men ja är bara nyfiken på att veta om ni tror de är därför den har börjat gå slött? att han tar olja :P?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Hasse63 » 2013-07-02 10:49

Hur är kompressionen då? skiljer det mer än 1-2kg?

Låter som du ska byta motor :roll: kan du starta den andra och ta ett kompprov?

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-07-02 14:29

har ej kollat det :) därför ja undrade om komprissionen brukar fara när de läcker olja via en kolv eller om de kan vara bra komp endå :)? ska låna en mätare o kolla upp, men den andra motorn är 2.1 liter så de är bara bra att ta den :) när ja bytte topp från min org topp som är planad 2mm till en portad/planad topp med 46/38.5 ventiler så vart den slöare ??? jävligt konstrigt tycker ja :) borde ge mke :P

med org topp planad 2mm och d kam dubbla su och extraktor gjorde den 170 blås, nu med portad topp och 46/38.5 och dubbla su d kam så gör den 140 blås, de är som den inte riktigt vill varva lika mke som före :S dock när den gjorde 170 blås då hade ja bara extraktor inge avgas så den levde om jävel, nu har ja kopplat på org system och de är lite ihoptryckt längst bak, kan de vara de kanske :P?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Hasse63 » 2013-07-02 18:51

Du kanske blåste motorn i 170 blås :D :D :D :D

oljeringen ska skrapa ner olja i tråget inte hålla cylindertrycket, tror snarare på att toppen är gles i ventilstyrningarna. Inte säkert att dom blev bytta då toppen byggdes om. Hur täta är ventilerna i toppen? Ställ toppen på sidan med kanalerna uppåt och häll i lacknafta i kanalerna så ventiltallriken täcks, är ventilerna täta så ska det inte läka fram något.

Har du dålig komp på nån cylinder så han du kolla vad det kan bero på genom att med en oljekanna pumpa in olja genom tändstiftshålet och sen göra om komptestet (tänk på att oljan måste ligga runt hela kolvringen) Ökar trycket så är det kolvringarna som är dåliga (oljan hjälper till att täta) och oförändrat tryck så är det en ventil som är def. men du såg väl om ventilerna var hela så...

Är ingen expert men vad jag har läst där expertis skrivit så... Stort är inte alltid bäst. Stora ventiler funkar bättre med stor cylindervolym (blir för trångt i en B20 med 46/38.5 ventiler) så 2,1-2,2 liter ska toppen passa bättre på. Sen beror det på hur den är portad, kan vara gjort på helt fel sätt. 44/37 ventiler räcker långt.

Vad är du ute efter?

Hade jag haft ditt 2,1 liters block så hade jag letat en renoverad b18-b20 topp med 44/37ventiler och slipat bort avgasknölen och slipat bort de vassa kanterna i f-rummen. satt i en något vassare kam än D-K till det fräscha HIF-6or med Låååånga trattar

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-07-02 22:18

Hasse63 skrev:Du kanske blåste motorn i 170 blås :D :D :D :D

oljeringen ska skrapa ner olja i tråget inte hålla cylindertrycket, tror snarare på att toppen är gles i ventilstyrningarna. Inte säkert att dom blev bytta då toppen byggdes om. Hur täta är ventilerna i toppen? Ställ toppen på sidan med kanalerna uppåt och häll i lacknafta i kanalerna så ventiltallriken täcks, är ventilerna täta så ska det inte läka fram något.

Har du dålig komp på nån cylinder så han du kolla vad det kan bero på genom att med en oljekanna pumpa in olja genom tändstiftshålet och sen göra om komptestet (tänk på att oljan måste ligga runt hela kolvringen) Ökar trycket så är det kolvringarna som är dåliga (oljan hjälper till att täta) och oförändrat tryck så är det en ventil som är def. men du såg väl om ventilerna var hela så...

Är ingen expert men vad jag har läst där expertis skrivit så... Stort är inte alltid bäst. Stora ventiler funkar bättre med stor cylindervolym (blir för trångt i en B20 med 46/38.5 ventiler) så 2,1-2,2 liter ska toppen passa bättre på. Sen beror det på hur den är portad, kan vara gjort på helt fel sätt. 44/37 ventiler räcker långt.

Vad är du ute efter?

Hade jag haft ditt 2,1 liters block så hade jag letat en renoverad b18-b20 topp med 44/37ventiler och slipat bort avgasknölen och slipat bort de vassa kanterna i f-rummen. satt i en något vassare kam än D-K till det fräscha HIF-6or med Låååånga trattar

hahaha jaa kanske var så ;);) Nämen angående ventilerna, nej dom var faktiskt inte helt täta allihopa men den hade stått i 1 år så ja tänkte att dom börjar täta mer om dom får gå ut och in litegrann typ :) kanske var ytrost på ytan eller någe, vet inte :) men nej dom var inte helt täta. Om ja häller bensin i kanalerna och ställer den så över en hel dag, ska inget ha försvunnit då ?

okej :) har en annan trimtopp liggandes som ja vet ventilerna är täta på har nyligen testad, den har 44/37 ventiler eller 44/35 är inte säker på det men den är portad av motormecano här i skellefteå och det ser jävligt bra ut :) mke bättre ut än toppen som sitter på nu, styrningarna är borta och de ser bara bra ut helt enkelt, NACKDELEN med den toppen är att den är planad 3mm........ så han har satt brickor under vipparmsbryggan för att stängerna inte ska bli för långa, men enligt han gick de kanon att köra med toppen.. skulle va surt att en sån topp skulle vara okörbar pga planingen... har beställt lite från kg trimning idag faktiskt :) sotningssats och kompleteringssats samt nya kolvringar till 2.1 liters motorn, bara för att om dom är dåliga :) sen har ja beställt långa trattar som du sa haha och en renoveringssats till suarna :) sen har ja fixat original gasreglage till su men ej satt dit än :) mitt är nåt folkrace skit som inte går ha att göra med :) Btw provade göra 0-100 med bilen idag och ja du vet vad jag har för grejer :) 11.5 sek vart de, tyck de är lite halvsegt.... kanske är ventilerna som är helt slut då :D blir kul att få i 2.1 liters motorn och hoppas att man kommer märka skillnad :) i den sitter förövrigt en fräsch r kam, och nu vet ja inte, de är väl lika bra att köra med den då än mina halvdåliga d kam ?? lättat svänghjul sitter också på den motorn :) Föresten märker man stor skillnad på dom där 0.1 litrerna extra ? kanske blir bra till r kammen då den kanske orkar lite mer :)?

edit: såg nu att min text består bara av smileys........... aja :) :) :) :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Hasse63 » 2013-07-03 00:06

Angående toppen du har med 44/37 så gör det inget att den är planad 3 mm, är förbränningsrummens vassa kanter avrundade och kanterna rund tändstiften lika så avrundade så är spikningsrisken mindre. Så ta den till 2,1 L och sälj forkracetoppen till "bättre behövande" och köp en bättre kam i stället, att få till R-kam och SU så det funkar att köra i stan är SVÅRT. Men börja med den och försök få till det, du kanske lessnar och skaffar webrar :)

Se till så du får "samma" mått på f-rummen som du har i blocket (längsgående) du beställde väl rätt toppackning? 2,1 liter

Varför det går halvsegt kan bero på massor, en del vet du redan... Vad har du för nålar i dina SU? förresten beställde du bussningar till spjällen oxå? De kräver kunskap och en brotsch, lämna bort det om du är missta osäker.

En riktigt renoverad topp ska kunna stå hur länge som helst utan läcka, och det blir inte tätare ju mer man kör utan tvärtom. men om det fuktar lite så kan man ju gå på med carborundum en varv till.
Man får mera vridmoment med större volym men det beror också på vilken kam man har. jag har långa trattar för jag letar vrid och för att det är snyggt :D

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-07-03 00:19

Hasse63 skrev:Angående toppen du har med 44/37 så gör det inget att den är planad 3 mm, är förbränningsrummens vassa kanter avrundade och kanterna rund tändstiften lika så avrundade så är spikningsrisken mindre. Så ta den till 2,1 L och sälj forkracetoppen till "bättre behövande" och köp en bättre kam i stället, att få till R-kam och SU så det funkar att köra i stan är SVÅRT. Men börja med den och försök få till det, du kanske lessnar och skaffar webrar :)

Se till så du får "samma" mått på f-rummen som du har i blocket (längsgående) du beställde väl rätt toppackning? 2,1 liter

Varför det går halvsegt kan bero på massor, en del vet du redan... Vad har du för nålar i dina SU? förresten beställde du bussningar till spjällen oxå? De kräver kunskap och en brotsch, lämna bort det om du är missta osäker.

En riktigt renoverad topp ska kunna stå hur länge som helst utan läcka, och det blir inte tätare ju mer man kör utan tvärtom. men om det fuktar lite så kan man ju gå på med carborundum en varv till.
Man får mera vridmoment med större volym men det beror också på vilken kam man har. jag har långa trattar för jag letar vrid och för att det är snyggt :D

vad gör du vaken nu !!! haha :) yes förbränningsrummet är ordentligt tillsnyggat, inga vassa kanter överhuvudtaget :) samma mått på förbränningsrummet, nu förstår ja inte riktigt? Det är det väl inte ens original :)?? nej beställde en vanlig, men dom har ej skickat än så får skriva om det då :D vet inte vad det är för nålar, kan kolla, vars ser man vad man har för nålar? soppa drar den då iaf haha :D jo beställde allt, får väl lämna in till motormecano :) ok ok d vet jag:D varför är de så svårt med dubbla su o r kam, är det att man måste varva som fan när man ska iväg eller ? att kopplingen far efter en kväll ;)? webrar är de tänkt att ja ska köpa! har insug så antingen blir det kina webrar som alla hatar men endel säger att dom funkar klockrent eller så blir de beggade riktiga :) webrar skulle fan inte vara fel :D sen en sak förstår jag inte, jag förstår faktiskt rätt mycket om motorer osv, men förstår inte hur man kan få mer vrid för att trattarn är längre?? de begriper ja verkligen inte :D skulle på ett sätt kunna förstå att de blir mer vrid om du har längre insug kanske, men längre trattar, före förgasaren de förstår ja inte :S
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2013-07-03 03:18

Så länge att ventilerna inte är helt vansinnigt slut påverkar det inte topphastigheten till att vara oförändrad från original. Inte ens den sämsta portningen i världen (typ) skulle få din topphastighet att vara 140km/h med den toppen. Jag tror mer på att din kam, tändning och förgasare inte riktigt lirar i harmoni med den. Det är stora ventiler det där, kräver bra "skjuts" på sakerna omkring för att dom skall leverera det dom är kapabla till. Exempelvis vass kam och dubbla 45or. Hur har du det med kompressionen? Räkna ut den, kolla så att ventilerna inte är helt vansinnigt slut, men det borde du väl märkt tycker jag innan du monterade toppen? Den är inte kompsänkt för turbobruk eller så? Som sagt, räkna ut kompressionen, där tappar man mycket krut med detsamma ifall det är fel. Ta lite bilder på kanalerna om du rycker loss den, vore intressant att se. Jag tycker att du ska ha kvar den tills du utvärderat vad det är för topp, det kanske är ett "monster" med rätt saker bara.

Björn
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav Hasse63 » 2013-07-03 11:10

Sovmorgon idag så :P

Om f-rummen är tillsnyggade så har någon räknat ut att 3 mm blir lagom för att få rätt kompförhållande. men det får Björn forteätta förklara.

Mät cylinderloppen med ett skjutmått, det måttet ska du ha i förbränningsrummen (i toppens riktning, längsgående)
Annars får du kanter som "hänger ner" mot kolven och dom kanterna stör och hjälper till att få spikningar. Lägg på den dyra toppackningen på toppen och rita efter den.

Ta bort nålarna och läs vad det står på foten.

R och su går att få till men SU vill ha vakuum som du vet för att vakuumkolvarna ska sugas upp vid gaspådrag, har man en vass kamaxel så hinner motorn inte bygga upp tillräckligt med vakuum och därför stör det gången. man kan kompensera det genom vassare nålar och längre insugsväg. längre insug och trattar ger mer vrid och tvärtom en varvvilligare motor.
Det har J.Lundin skrivit om på Amazonforumet så där kan du få läsa. sök på Peak så får du flera intressanta träffar.

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-07-07 03:05

fått ihop motorn nu :) förstår vad du menar med att r kammen förstör gången :) Men fortfarande vill den inte gå som den ska, vill inte varva nåt...just när ja fått igång den gick den rätt bra faktiskt men nu efter en timmes körning vill den dö när man varvar över kanske 4tusen varv eller nåt över 5 tusen kanske och de är ju då r kammen är som vassast:P just när man börjar komma in i effekten då slutar han varva och bara dör, kanske är dålig tändinställning och dåligt inställda förgasare kanske, får göra ett ryck och låna en stroblampa sen får nån verkstad ställa in förgasarna kanske :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Hasse63 » 2013-07-07 21:58

Garanterat har du får för klena nålar och osynkade förgasare

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2013-07-11 22:59

ja nu har ja gett upp med den här motorn, blir nog totalrenovera en annan b20 ja har liggandes, eller total och total, renovera så den går bra iaf! nya lager och ringar och allt. Upptäckte varför den går så himla dåligt och inte vill varva, den tar olja och inte lite heller, körde några timmar och då hade 2 liter försvunnit rätt ut i avgasröret, ventiltätningarna bytte jag och nya kolvringar, MEN ja tror att loppen är ovala, kan de lätt bli så med uppborrat eller ? samt att de har varit en folkracemotor så den kan ha varit rätt spöad om vi säger så. Går de mäta upp loppen och se skillnaden eller är den för marginell?? ja antar att om motorn tar 2 liter olja på typ 2 timmar så kan den inte få så bra förbränning !? kanske därför den bara varvade 4000tusen och märkte att ja såg inte bilarna bakom mig då ja gasade fullt.... så ja tänkte såhär, får lön om cirka 2 veckor, och då ska ja banne mig ha ett par weber 45 or på motorn, och ja kommer behöva en hel del hjälp men ja antar att de inte är några problem då ni brukar gilla 45or ;) sen ska ja köpa en ventilsätesfräs så ja kan fixa lite med ventilerna själv och se så att de blir stentätt osv. bra att ha också. Setupen blir väl såhär då, original borr med R kam dubbla 45 or, portad topp och planad 3 mm 44/37 ventiler och lättat svänghjul, visst borde det blir ganska bra fart på kärran då ? sen märkte ja nu att mitt avgas är ihoptryckt längst bak av nån anledning, kanske 2cm flöde på sin max, blir väl köpa ett 2.5 tums från kg kanske.. Men va tror ni om den setupen? skulle de gå bra ?
144-72 | 142-71
gringob23

Återgå till Trimmat/ombyggt